Men dette er et tiltak som må ses i sammenheng med det ansvaret kommunene har innen klima, miljø, transport og folkehelse.

De store byene i Norge er pålagt å sørge for nullvekst i biltrafikken. Klimaforliket på Stortinget har som mål at all trafikkvekst i de store byområdene skal skje i form av buss, tog, sykkel og gange. Dette er også nedfelt i Nasjonal Transportplan (2014-2023). Byer og byregioner som oppfyller disse målene får betydelige tilskudd fra staten. I perioden 2013-2016 har Kristiansandsregionen fått tilsagn om 285 millioner kroner. Dette er midler som brukes til å styrke kollektivtrafikk og øke sykling og gange. Slike tiltak er en viktig regional og kommunal oppgave.

Kommunen skal også sørge for at befolkningen har god helse, og da må kommunen spille på mange strenger. Reduksjon i biltrafikken gir bedre luftkvalitet. Flere syklister gir en generelt bedre folkehelse. Bedre folkehelse gir en betydelig samfunnsmessig innsparing.

Gjennom ATP (Areal— og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen) er det bevilget midler til en rekke prosjekter som gjør det tryggere og bedre å sykle. Kristiansand er ikke uten grunn rangert som en av landets beste sykkelbyer, og har som mål å øke andelen syklister betydelig i årene som kommer. Bedre sykkelutstyr, som piggdekk, gjør det også mulig for flere å bli helårs syklister. Dette er en utvikling kommunen ønsker å støtte opp om.

Man må gjerne mene at folk bør betale for piggdekkene selv. Men nå er det engang slik at det ikke er så lett å påvirke folks atferd, og det må ofte en form for tilrettelegging eller belønning til for at dette skal skje. Et eksempel er avgiftsfritak og andre motiveringstiltak for at folk skal kjøpe elbil. Med tanke på de positive miljø- og helseeffektene sykling gir, er sponsing av piggdekk en liten kostnad.

Så hvis en ser det ansvaret ATP-samarbeidet og Kristiansand kommune har innen de nevnte områdene, er sponsing av piggdekk absolutt ikke en tulleting. Det kan faktisk være en ganske lønnsom investering.