Hvis byens politikere kunne fri seg fra å være viljeløse lakeier for samvittighetsløse investeringsfantomer, så kunne de bygge det nye parkeringshuset under Festningsgata og ikke i Likkjelleren under Torget. Da slipper de å bedrive gravskjending også. For at parkeringshuset under Torget skal få plass, må som kjent 2000 lik fjernes. Med 450 parkeringsplasser tilsvarer det en investering på 4,4 lik per bil.

Festningsgata er jo ødelagt fra før, etter at Vegvesenet tvang en trafikkmaskin gjennom den fine, gamle bebyggelsen. Rivingen av husene på vestsiden av Festningsgata var «kanskje den alvorligste planleggingstabbe i byens historie. Kristiansand har ikke lenger en renessansebys struktur», skriver vår fremste ekspert på Kvadraturen, Jan Henrik Munksgaard på internett.

Politikerne kan nå rette opp litt av sin planeringstabbe ved å redde Torget. Under Festningsgata er det sikkert plass til et par tusen biler.

Men er det ikke parkeringsplasser nok allerede? Kristiansand parkeringsselskap alene disponerer 3028 plasser, med et gjennomsnittlig belegg på 65 prosent. Det har altså 1060 ledige plasser selv i den travleste tiden, eller dobbelt så mange som er planlagt i Likkjelleren.

Og det er jo ikke alene. Akkurat som store butikkjeder har drevet byens egne kjøpmenn bort fra Markens, okkuperer internasjonale storkonserner snart hver eneste ledige parkeringsplass i byen.

Europark driver for eksempel parkeringsplasser i Vestre Strandgate 36, Dalandgården, Lillemarkens, Kristian IVs gate 99-103, Eventyrgården, Radisson SAS Caledonien Hotel, Tordenskjoldsgate 2, Tordenskjoldsgate 65, Elvegaten 4 og Center Park, Kristian IVs gate/Markensgate. Europark eies av det internasjonale parkeringskonsernet APCOA, som ble startet i USA i 1947, og driver 1.3 millioner parkeringsplasser ved 5700 anlegg i 18 europeiske land. Det har 4300 ansatte i Europa, og hadde i 2009 en inntekt på 640 millioner euro. Norske Europark hadde ifølge Finansavisen en omsetning på vel en milliard kroner i 2009. Q-park, som er et nederlandsk basert storkonsern, har tre anlegg, i Kilden, Sandens og Kristian IVs gate. Q-Park hadde i 2009 en omsetning på 600 millioner euro og et nettoresultatet på 73,9 millioner. Bare i Norge hadde selskapet en omsetning på 520 millioner kroner.

Parko ved Esso i Caledonienkvartalet har 23 ansatte, en lederlønn på 874 000 kroner, en omsetning 42,8 millioner kroner i 2009, og et resultat før skatt på 2,6 millioner kroner. Esso Norge er et datterselskap av det amerikanske Exxon Mobil Corporation, et av verdens største børsnoterte energiselskap, som i 2009 hadde en omsetning på 301,5 milliarder dollar, og et overskudd på 19,3 milliarder dollar. Så her er det virkelig storkapitalen som rår.

Og den rår helt inn i kommunen. Kulturhuset Kilden, som er 80 prosent kommunalt eid, har fått sitt eget parkeringshus med 400 plasser. Men hvem er det som stikker av med fortjenesten på driften? Gjør kommunen det, som innla anbud, og som stadig må ut med flere penger til Kilden?

Nei det gjør eierne av Q-park. Det gjør Dela Natura Uitvaartverzekeringen NV, Delta Lloyd Levensverzekering NV, Delta Lloyd Vastgoed Participaties BV, ING Vastgoed Fondsbelegging BV, ING Vastgoed Ontwikkeling BV, Lloyds TSB Pension Fund (No1), Lloyds TSB Pension Fund (No2), REAAL Levensverzekeringen NV, RUPA BV, Sprint Invest BV: Interpolis levensverzekeringen & Rabobank pensioenfonds, Stichting Bedrijfspensioenfonds Landbouw, Stichting Bedrijfstakpensioenfonds Beroepsvervoer over de weg, Stichting Bedrijfstakpensioenfonds Detailhandel, Stichting Bedrijfstakpensioenfonds Levensmiddelenbedrijf, Stichting Bedrijfstakpensioenfonds Media PNO, Stichting De Samenwerking Pensioenfonds Slagersbedrijf, Stichting Pensioenfonds ABP osv. osv. – listen er omtrent dobbelt så lang. .

Nederlenderne har gitt oss mye godt, både Heineken og søsterkaka, og vi unner dem av hjertet en god pensjon. Men det kan da ikke være meningen at Kristiansands skattebetalere skal betale den?

I alt skal det visstnok finnes 8000 offentlige parkeringsplasser i Kvadraturen. Hvis disse har samme belegg som det kommunale parkeringsselskapets, vil det med andre ord være 2800 plasser ledige til enhver tid.

Med et så glitrende alternativ som Festningsgata finnes det i hvert fall ingen unnskyldning mer for å vandalisere Torget, byens hjerte og sjel. Det er kanskje forståelig at Høyre, som alltid har vært pengefolkets parti, vil overlate Likkjelleren til private.

Men det er helt uforståelig at Kristelig Folkeparti vil ofre gravfreden på storkapitalens alter bare for at utbyggingsfantomene skal få ti meter lenger å gå til parkeringshuset sitt. I Festningsgata vil man ikke gjøre en knokkel fortred.

Og den enestående attraksjonen, verdens eneste garasjelokk med Kongemonument, beholder de jo: Christian Kvart, vår stolte trafikkonstabel i Festningsgata, der han står med kartet i handa, peker mot sanden og uttaler sine bevingede ord: «Her skal garasjen ligge». Nå kan han bli parkeringsvakt også.