Selskapet Nye Veier AS varsler nå at det ikke blir penger nok til å bygge en firefelts motorvei fra Kristiansand til Sandnes. På et stort møte i Kvinesdal mandag fortalte direktør for planprosesser og samfunnskontakt, Finn Aasmund Hobbesland, at det er fornuftig å planlegge for fire felt. Og at selskapet skal gjøre alt det kan for å redusere både byggekostnader og tid. Men at midlene Nye Veier AS ser ut til å få de neste 20 årene, ikke strekker til alle veiene som skal bygges. Dermed blir det ikke råd til fire felt hele veien mellom Kristiansand og Stavangerregionen.

Hvis det blir realiteten, er det et stort løftebrudd. Først og fremst fra det partiet som nå bestemmer i både Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Dette er også det partiet som har gitt de aller klareste løftene. Like før stortingsvalget i 2013 sa stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) til sin egen partiavis Fremskritt: «I Frps forslag til Nasjonal transportplan skal ny firefeltsvei mellom Kristiansand og Stavanger være på plass innen 10 år, uten bomfinansiering».

Partiet har allerede tapt slaget om bompenger. 10-årsløftet ryker også. Partiet vil ikke ha råd til også å bryte løftet om fire felt hele veien.

Ikke uventet har utsagnet fra Hobbesland ført til sterke reaksjoner fra opposisjonen. Det er en opposisjons oppgave å vokte regjeringen og påpeke løftebrudd. Men det lyder like fullt ganske hult når Ap og Sp kritiserer den nåværende regjeringen for ikke å bygge sammenhengende firefelts motorvei mellom Kristiansand og Stavangerregionen. Under åtte år med rødgrønt styre skjedde det fint lite på denne strekningen. I planene for de nærmeste årene fremover la disse partiene riktignok inn noen hundre millioner mer til E 39, men det var småpenger i forhold til hva det vil koste å bygge firefelts motorvei på hele strekningen.

Det viktigste for politikerne nå, først og fremst fra regjeringspartiene, bør være å sikre at det bevilges nok penger til at denne veien faktisk bygges. Slik de har lovet.