Det er et stort paradoks . Stort sett alle undersøkelser viser at vårt land vil trenge mange nye fagarbeidere i årene og tiårene fremover. Statistisk sentralbyrå anslår at behovet er på hele 100.000 nye fagarbeidere fram mot år 2030, og NHO har på vegne av sine medlemsbedrifter oppfordret flere unge til å velge slik utdanning. Men til tross for alt dette synker søkertallene til yrkesfag på videregående skole. I tillegg er frafallet på mange fagområder stort.

Det er et stort problem for mange næringer, og for vårt land. Alle gode forslag som kan bøte på denne utviklingen, må tas på alvor. Under Arendalsuka vil LO-leder Gerd Kristiansen komme med flere slike forslag, skriver Klassekampen mandag. Kristiansen mener en av grunnene til at yrkesfagene i dag har lavere status enn studiespesialisering, er at mange unge ikke kjenner til utdanningsmulighetene etter fullført yrkesfag på videregående.

Fagskoler er én slik vei . Dette er korte, yrkesrettede utdanninger fra et halvt til to år, som bygger på fullført videregående skole. I dag drives disse skolene fylkesvis. Kristiansen mener dette ansvaret bør overtas av staten og utvikles til en høyere yrkesfaglig utdanning. Hun håper dette både vil heve statusen, gjøre tilbudet bedre kjent og på sikt gjøre det mulig for studentene å kunne veksle mellom fagskole, høyskole og universitet.

Det er ikke vanskelig å reise innvendinger mot et slikt forslag. Blant annet er det et spørsmål om enda lengre utdanningsløp er det som skal til for å få redusere frafallet i yrkesfaglig utdanning. Samtidig er det åpenbart flere ting å lære av Tyskland på dette området, hvor denne typen utdanning har en helt annen status enn i Norge. Der har nettopp muligheten for lengre utdanningsløp bidratt til dette.

I dag er det altfor ofte slik at de som kommer ut av grunnskolen med gode karakterer, finner det naturlig å gå videre på studiespesialisering. Slik bør det ikke være. Målet må være at både de som har gode karakterer i teoretiske fag og de som har evner på andre områder, finner det attraktivt å gå på yrkesfag. I den debatten er LO-lederens innspill et viktig bidrag.