Klageorganet for offentlige anskaffelser, Kofa, har varslet ileggelse av et overtredelsesgebyr på 450.000 kroner overfor Kristiansand kommune ved Kristiansand havn KF. Havnen har ikke lagt innkjøp av advokattjenester ut på anbud. Grensen for å måtte konkurranseutsette slike tjenester er en halv million kroner, mens havnen har brukt 4,8 millioner på to forskjellige advokatfirmaer i forbindelse med tvisten med sin kunde Fjord Line. Det hører imidlertid med til historien at Kristiansand havn KF brukte totalt 9,1 millioner kroner på juridiske tjenester mellom 2007 og 2011. I år blir det mer, ettersom Fjord Line skal ha sin erstatningsutmåling fastsatt av Kristiansand tingrett til høsten. Som kjent er bakgrunnen at Fjord Line ble utestengt fra havnen i seilingssesongen 2009. At beslutningen var rettsstridig, er utvetydig bekreftet av både Kristiansand tingrett og Agder lagmannsrett.

Overtredelsesgebyret føyer seg inn i rekken av negative hendelser knyttet til Kristiansand havn KF de siste årene. Vi følger ikke den nye lederen for havnestyret, Jan Oddvar Skisland, når han ser det som overraskende at Kofa har oppfattet havnen som lite samarbeidsvillig. De nevnte dommene fra ting— og lagmannsrett dokumenterer både slumsete saksbehandling og manglende vilje til å innordne seg offentlige regelverk. At heller ikke Kofa har opplevd Kristiansand havn KF som profesjonell, overrasker ikke oss.

Takk og pris er det nye koster i havnen nå. Når erstatningssaken er over – måtte den ikke trenge mer enn én rettsrunde – kan administrasjon og styre ta fatt på arbeidet med rette opp både omdømme og økonomi. Det første må være en takknemlig oppgave, for omdømmet befinner seg trolig på et bunnivå og kan bare gå én vei. Økonomien er det verre med; den ulykksalige feiden med Fjord Line har allerede vært dyr og blir enda dyrere.

I hvilken grad regningen havner hos Kristiansands skattebetalere, vil vise seg. I mellomtiden prøver vi så godt vi kan å komme over ergrelsen over at Kristiansand havn KF har fått Fjord Line til å velge Langesund fremfor Kristiansand som sørnorsk anløpshavn for sine to nye, flotte cruiseferjer.