Dette har den nye kunnskapsministeren satt seg fore å gjøre noe med. SVs Bård Vegar Solhjell varsler at han vurderer å innføre kvalifikasjonskrav til rektorer. Det er på høy tid. I sin tid som utdanningsminister tok Kristin Clemet (H) initiativ til det samme — uten at det er blitt realisert.

Læreren og skolelederen er viktigst for en bedre skole. Læreren har en helt avgjørende betydning for læringsmiljøet og derfor en nøkkelrolle i forhold til hvilket læringsutbytte elevene får, og hvilke resultater de oppnår. Like viktig er rektor for å skape en kultur for trivsel og læring.

REKTOR ER pedagogisk leder, administrativ leder og personalleder. Mye tid til administrasjon går på bekostning av andre oppgaver. Ofte blir det pedagogiske lederansvaret skadelidende. Arbeidspresset kan være en årsak, men det kan selvsagt også tenkes at rektor velger bort den pedagogiske delen. Det kan skyldes manglende pedagogisk kompetanse, en følge av hva som legges til grunn ved rekrutteringen av rektorer i dag.

Rektorrollen fylles i for stor grad med administrative oppgaver og byråkrati. Mange flinke pedagoger vil ikke ha en slik jobb. Å bli rektor er stort sett eneste karrierevei for lærere med ambisjoner i skolen. Det må være noe alvorlig galt når nesten ingen vil lenger.

Kanskje kan Solhjells forslag føre til en forandring, om det blir satt ut i livet. Når kunnskapsministeren flagger formelle kvalifikasjonskrav til rektorer, tar vi det for gitt at den pedagogiske delen får en bred plass.

OM SKOLELEDERE med mangelfulle pedagogiske kvalifikasjoner likevel ansettes, må den pedagogiske ledelsen ivaretas av en annen. I lederteamet må én person sitte med det pedagogiske ledelsesansvaret. Slik noen skoler har organisert seg. Men altfor få, når vi vet hvor viktig det er å ha en pådriver i den pedagogiske og faglige del av virksomheten.