LÆREREN har en helt avgjørende betydning for læringsmiljøet i skolen. Det betyr at læreren har en nøkkelrolle i forhold til hvilket læringsutbytte elevene får — og hvilke resultater de oppnår.

Like viktig som læreren er rektor for å skape en kultur for trivsel og læring. Da er det et tankekors at så få vil bli rektor. I Kristiansand er rekrutteringen så dårlig at kommunen nå starter en rektorskole for å utdanne fremtidige skoleledere.

Rektorjobben er blitt en kraftødende øvelse de siste årene. Med selvstyrte enheter er langt flere administrative oppgaver veltet over på den enkelte skole. Med det resultat at ren administrasjon tar svært mye tid. Det forteller noe om arbeidspresset når inspektører, som er rektors høyre hånd, betakker seg for toppstillingen.

EN REKTOR er pedagogisk leder, administrativ leder og personalleder. Mye tid til administrasjon går på bekostning av andre oppgaver. Ofte blir det pedagogiske lederansvaret skadelidende. Det får uheldige konsekvenser når vi vet hvor viktig rektor er som pådriver i den pedagogiske og faglige del av virksomheten.

Det bør bekymre skoleeier at nesten ingen vil bli rektor lenger. Med tanke på at rektorjobben stort sett er eneste karrierevei for lærere med ambisjoner i skolen, må det være noe alvorlig galt når så få vil dit. Og det handler ikke bare om lav lønn.

Å la skoler del rektor, slik tilfellet er for Hånes og Heståsen, kan ikke være noen løsning. Det «lukter» besparelser lang vei av forsøksprosjektet som er iverksatt på østsiden av byen. Vi kan ikke se noen pedagogiske nyvinninger ved at rektor må trave mellom to skoler som ligger ti minutters gange fra hverandre.

Skal Kristiansand tenke nytt, bør heller en toleder-modell utprøves. Med rektor som personalleder og pedagogisk leder, og en økonomiutdannet som tar seg av det administrative. En annen mulighet kan være å flytte noen av rektors administrative oppgaver til skolekontoret.

DET ER PRISVERDIG at Kristiansand starter rektorskole. Men vi tror ikke det er nok for å løse «krisen». Skal rektorjobben bli mer attraktiv, må det også gjøres noe med innholdet i stillingen.