To representanter for Sørlandets største revisjons— og advokatmiljø har sittet som saksøkt av en av sine egne, mangeårige klienter - en mindre næringsdrivende som ble økonomisk offer for en håndverksmessig tabbe hos PricewaterhouseCoopers. Resultatet av en banal feilberegning kostet klienten en million kroner i ekstra skatt.Alle kan gjøre feil. Vi konstaterer imidlertid to uvanlige forhold: PWC har åpenbart ikke rutiner som gjør at elementære feil oppdages, samt at selskapets reaksjon da ligningskontoret oppdaget tabben for dem, var å sette inn store ressurser for å redde sitt eget skinn. At klienten derigjennom ble til motstander, synes å ha vært mindre viktig.Revisors godt betalte oppgave er å bidra til tillit. Tillit til regnskapers korrekthet og til at forretninger drives på forsvarlig vis. Denne affæren, som PWC tydeligvis måtte trekke seg fra med halen mellom bena, har ikke bidratt til økt respekt for standen.