Det er for så vidt fortjenstfullt nok, for er det noe vi har forsømt å bruke oljerikdommen vår til, er det å skaffe oss samferdselsnett, veier og jernbaner, som kan hamle opp med hva som forefinnes i nabolandene. Der er det, i langt vanskeligere økonomiske tider enn dem vi har gjennomlevet, vist en imponerende evne til å bruke penger for å bygge ut samferdselen for dagens og morgendagens behov.Men så er det altså at NHO identifiserer alle de interessante prosjektene til å ligge på Østlandet. Rett nok har arbeidsgiverorganisasjonen med en passus om at det er fornuftig å luke vekk en del ulykkesbelastede flaskehalser på E 18 mellom Vestfolds sørgrense og Kristiansand, men det er også alt som bys.Så tar VG tak i saken og lager et oppslag der veistrekningene er tegnet inn. Det vil si, kartet er kuttet ved Tvedestrand, i sørenden av Mjøsa og rett vest for Kongsberg. Dermed får ikke forslaget om å utvide E 6 nordover til Hamar illustrasjon, ei heller punktet om utbedre en parsell av E 134 forbi Seljord. Når vi tar det så detaljert, er det fordi både NHOs forslag, og VGs bearbeiding av det, så tydelig gir oss det mentale kartet for hele konseptet. Det er det sentrale Østlandet som teller, resten får klare seg med smuler.Vi hører ikke til dem som hyller ødslingen med veimidler til småøyer, skjær og bortgjemte fjordbotner. Men når morgendagens veinett skal utformes, er det viktig at stamveinettet er i orden over hele landet. Vel kommer det også oss til gode at E 18 gjennom Vestfold utbygges raskere, men det er lov å ha flere ideer i hodet på en gang, også for NHO.Om vi igjen går til våre naboland, ser vi at de senere års massive veisatsing har vært godt regionalt balansert. Det er gode veier på Sjælland, som på Fyn og Jylland. Ikke minst satses det nå store summer i Danmark på fullføre gode motorveier mot ferjehavnene Hirtshals og Frederikshavn. Og i Sverige er veistandarden like god i Skåne og i Vest-Sverige som rundt Stockholm.Hvorfor skal ikke de samme prinsipper gjelde for Norge? Er det slik at NHO har mistet forståelsen av sin rolle som interesseorganisasjon for hele landets næringsliv? Vel er det greit å klaske i bordet at distriktenes næringsliv også taper på køene rundt Oslo. Men NHO må huske at det daglig går en rekke transporter her til lands som hverken har Oslo som avsender eller mottager. Vanskelig å fatte kanskje for sentralt NHO-ansatte, som selv stanger i kø til og fra hovedstaden daglig, at deres pendlererfaring i hovedstaden bare gir ufullstendig innsyn i transportbransjens problemer?