Men foreløpig er Høyre langt mer konkret og detaljert når det gjelder skatte— og avgiftslettelser enn om hva man vil gjøre med skolen. For å bygge den norske grunnskolen opp som kunnskaps- og dannelsesinstitusjon for det 21. århundre, krever en omfattende operasjon hvor det ikke bare er tale om økte bevilgninger, men også grunnleggende holdningsendringer.Aftenposten brakte i går tall fra den siste utdannelsesrapporten fra OECD som viser at få land bruker så store ressurser på skolen som Norge. Bare Danmark og Sør-Korea bruker en større andel av nasjonalproduktet til utdannelse. Allikevel har norske lærere langt færre undervisningstimer i løpet av et skoleår enn lærere i de fleste andre land. I løpet av et skoleår underviser norske lærere nær 300 timer mindre enn sine kolleger i Australia og 250 timer mindre enn skotske grunnskolelærere. Og i løpet av tre ungdomsskoleår får norske skolebarn 300 timer mindre undervisning enn gjennomsnittet i OECD.Lærerforbundets leder, Anders Folkestad, forklarer disse forskjellene med at de skyldes politiske prioriteringer om hvordan lærerne skal bruke tiden sin, og i Norge har lærerne mye større sosialpedagogisk ansvar enn i andre land, blant annet ved oppgaver som i andre land utføres av helse- og sosialvesenet,» uttaler han til Aftenposten.Dermed plasserer han fingeren på det som, ved siden av læreryrkets svekkede status og lærernes lønnsvilkår, trolig representerer den største hindring for en kvalitetsheving av den norske skolen. Lærerne bruker tid på å takle problemelever og på omsorgs- og oppdragelsesoppgaver som burde tilhøre hjemmet eller det offentlige omsorgsapparatet. Tiden til formidling av kunnskap og til genuin læring blir spist opp av oppgaven med å holde ro i klasserommet.Rapporter fra skolehverdagen til norske lærere er ikke oppmuntrende beretninger. Mange forteller om en arbeidsplass hvor læringen kan komme i andre rekke og hvor klasserommet blir et forum for sosialterapi snarere enn et verksted for læring og formidling av ny kunnskap. Det er ikke tilfeldig at det knapt finnes en lærer som står i jobben fram til normal pensjonsalder. Vi innser selvsagt at det til lærerrollen også knytter seg sosialpedagogiske og omsorgsmessige funksjoner, men det er først og fremst faglig dyktige lærere, og ikke sosialkuratorer skolen trenger.Visst trenger skolen friske penger til opprustning av skolebygg og til innkjøp av læremidler, og læreryrket bør gis en skikkelig avlønning, men det er å håpe at de partiene som nå kappes om å være bestinger» på skolen også griper fatt i skolens innhold og de politiske prioriteringene som setter rammene for utøvelsen av lærergjerningen i dagens norske skole.