Avisen foretar en sammenligning av suksessrike bedrifter i ulike fylker og bransjer.Og det er dessverre et ganske dystert bilde som tegnes av sørlandsk næringsliv. Et bilde som står i sterk kontrast til den image våre lokale promotører søker å formidle. Kanskje er det symptomatisk for tilstanden at det er en taxibedrift — Taxi Sør - som topper avisens rankingliste over vellykkede vekstbedrifter i Vest-Agder. Og det bør være et alvorlig tankekors for alle de institusjoner og næringssjefer som promoterer landsdelen at Kristiansand og Arendal er rangert nederst på listen over andeler vekstbedrifter i norske byer.Fædrelandsvennen har tidvis blitt kritisert for at vi formidler et for negativt og dystert bilde av tilstandene i sørlandsk næringsliv. Som avis har vi imidlertid en forpliktelse til å beskrive virkeligheten slik den er, så godt det lar seg gjøre. Derfor har vi reservert oss mot å delta i jippo-aktige promoteringsfremstøt hvor øvelsene har bestått i å skjønnmale virkeligheten og å trekke landsdelen opp etter hårene.Risikovegring, mangel på gode ideer og mangel på risikokapital er årsaker som trekkes fram av dem Dagens Næringsliv har fått til å kommentere situasjonen. Da ser vi bort fra Kåre Valebrokks glansnummer: Teorien om at det var de mest initiativrike og risikovillige sørlendinger som dro med amerikabåten.Som landsdelsavis er vi selvsagt opptatt av å påvirke utviklingen i riktig retning. Men da får man ta utgangspunkt i en noenlunde korrekt beskrivelse av virkeligheten, og ikke lulle oss inn i myter om at vi er verdensmestere i innovasjon og nytenkning her sør.Da bør vi bl.a. lytte til Bjarne Skeie, som nærmest er kanonisert som landsdelens Gründer, når han til Dagens Næringsliv uttaler at vi egentlig mangler alt her på Sørlandet. Alt fra kapital, produkter og kompetanse til holdninger til det å lykkes.Nå trenger ikke Bjarne Skeie være noe sannhetsvitne på tingenes tilstand, men han vet utvilsomt hva han snakker om, han som har ynglet suksessbedrifter i landsdelen.Derfor bør de som har ansvaret for landsdelens næringsutvikling, både i offentlig og privat sektor, starte med dette utgangspunktet og stille noen spørsmål. Hvor ble det av den risikovillige shippingkapitalen? Hvorfor har vi ingen tunge venture- og finansieringsinstitusjoner med hovedsete i landsdelen? Stimulerer de offentlige næringsutviklingstiltakene til de rette produktene? Utdanner vi den rette kompetansen på HiA?De materielle forholdene kan sikkert bøtes på. Verre er det med våre holdningsmessige skavanker - holdningene til nyskapning, risiko, suksess og det at egen suksess er bra, men andres fiasko heller ikke er å forakte.