Den ene føreren mistet kontrollen over bilen, som gjorde flere rundkast før den ville ferden stoppet.

I de to bilene var det til sammen ni ungdommer. Intervjuet med en av bilførerne i vår avis i går avdekker en skremmende likegyldighet til fart og eget og andres liv. Hvis holdningene 19-åringen gir uttrykk for er rådende i ungdomsmiljøer, er det grunn til alvorlig bekymring.

En undersøkelse fra NTNU i Trondheim viser at 30 prosent av unge bilførere tilhører høyrisikogruppen i trafikken. De ungdommene som er mest innblandet i ulykker, er de som har størst behov for spenning, og som synes det er helt i orden å bryte trafikkreglene. De irriterer seg gjerne over andre i trafikken, og oppfatter seg som svært gode sjåfører. Samtidig mener de det er liten sjanse for at de selv vil bli skadet i trafikken.

Personlighetstrekk forklarer en god del av de unges atferd bak rattet, men også andre faktorer spiller inn. Som sosial påvirkning. Skal det lykkes å redusere den livsfarlige råkjøringen, må ungdommene selv ta et oppgjør med dødsleken. For det virker ikke som holdningskampanjer som kommer utenfra har noen effekt i miljøet.

Et foreldrepar på Vestlandet mistet sønnen i en bilulykke i fjor. Også kameraten hans ble drept. Trolig kjørte de om kapp med en annen bil da det gikk galt. Foreldrene forteller til «Trafikken & Vi» at de flere ganger snakket med ungdommene om den ville kjøringen, men ingenting hjalp. Det er betegnende for holdningene at en i vennekretsen kjørte i stor fart forbi mange andre biler på vei til begravelsen, mens en annen ble tatt for råkjøring bare to uker etter dødsulykken.

Mange foreldre sitter hjemme med angst for hva som kan skje når de unge er ute på veien. De er ofte de siste som får vite om råkjøringen som bedrives. Vi må fortsette å appellere til unge bilførere og passasjerer om å ta ansvar, men det er ikke nok. Kanskje burde foreldre oftere kontakte politiet, for det må være bedre at de unge mister lappen enn livet. Politiet må også intensivere kontrollene der råkjøringen foregår. Ansvarsløse ungdommer som er en åpenbar fare for både seg selv og andre, må lukes ut av trafikken.