Pengene er brukt til å bygge nye endestasjoner på Rona i Randesund og ved Trekanten i Vågsbygd. Det er også investert i nye holdeplasser og busstopp langs traseen, og et elektronisk system som forteller passasjerene når neste buss kommer. Men med unntak av et par ekstra avganger til Sørlandssenteret, blir det ikke flere busser enn før. Dette har fått bussjåførene til å slakte bussmetroen allerede før den er kommet i gang. Tillitsvalgt Ånund Vestøl mener de som har planlagt prosjektet har vært stormannsgale, og vært opptatt av kosmetikk og ikke et utvidet rutetilbud. Det er lett å skjønne frustrasjonen blant sjåførene, for det er de som får kjeften når folk finner ut at tilbudet slett ikke er blitt noe bedre. For forventningene til det nye bussystemet er skyhøye. Og disse forventningene er skapt av Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune, som har fortalt at bussatsingen i byen blir unik i nasjonal sammenheng.De siste par månedene har aktørene riktignok etter beste evne forsøkt å dempe forventningene, og uttalt at antall avganger ikke blir så høyt som folk ble forespeilet da planene ble lansert. Men at prestisjeprosjektet kokes ned til en rutefrekvens tilsvarende det vi har i dag, må være pinlig for de involverte. I Fædrelandsvennen i går sa markedssjef Inge Os i Vest-Agder Kollektivtrafikk at folk trolig hadde ønsket seg flere avganger enn i dag, men at rutene må tilpasses trafikkgrunnlaget. Han mener det ikke er noe poeng å overdimensjonere ruteopplegget. Dette er helt andre toner enn vi hørte fra den kanten da prosjektarbeidet begynte. Da skulle det satses på hyppigere avganger, fordi frekvens er helt avgjørende for å få folk over fra privatbil til buss. Så opplever vi at det viktigste virkemiddelet for å få flere til å ta bussen ikke blir brukt.Bussmetroen går gjennom sentrum, og krysset mellom Markensgate og Henrik Wergelandsgate er en flaskehals. Bussjåførene har bedt om lyskryss her, for å unngå store forsinkelser på grunn av gående som krysser gaten. Svaret fra kommunen er at krysset fungerer utrolig bra. En slik holdning samsvarer dårlig med satsing på buss, når vi vet at en viktig faktor for folks valg av buss er at den er i rute. Selv om alt fortsetter som før, med samme priser og tilnærmet samme ruteopplegg, har Vest-Agder Kollektivtrafikk likevel ambisjoner om å frakte 200.000 flere passasjerer årlig enn det som gjøres i dag. Vi ser gjerne at privatbilismen i Kristiansand reduseres, og at flere velger buss. Ikke minst for å unngå at Kvadraturens kveles av eksos. Derfor er det å beklage at bussmetroprosjektet blir så halvhjertet som det blir.