Men 15 offentlige og halvoffentlige reiselivsaktører, det har vi. Hver enkelt av dem har sitt eget budsjett, sine egne planer, sine egne ansatte og styrende organer. Hver for seg reiser de rundt og driver halvprofesjonell markedsføring med sine begrensede midler, hver for seg gir de ut beskjedne brosjyrer som aldri blir skikkelig spredd, eller de opptrer som liten gjest i andres trykksaker.Er det noe rart at vi aldri får utnyttet det næringsmessige potensialet som ligger i vår vakre kyst, vår romslige innlandsnatur og våre mange attraksjoner? Er det noe rart at så mange bedrifter innen reiselivsnæringen på Agder konstant sliter med kapitaltørke og generelt svak økonomi? Problemet kan beskrives på mange måter. Småkongeri, hver mann på sin haug, manglende koordinering over en avleggs fylkesgrense. Men til sjuende og sist dreier det seg om vilje til samarbeid. Manglende vilje.Andre regioner, som vi konkurrerer med, får det til. På nytt har noen satt seg fore å gjøre noe med problemet. I gårsdagens avis berettet styreformann Birger Eckhoff og reiselivsdirektør Ronny Andersen fra Destinasjon Sørlandet om sin «Sørlandsplan». Vel vitende om hvilket følsomt felt de beveger seg ut i, tonet de egen organisasjons rolle kraftig ned. Er det noe småkongene på Reiselivs-Agder frykter, så er det å bli overkjørt av aggressive kristiansandere. Vi konstaterer for det første at Destinasjon Sørlandet synes å ha kommet inn på en fornuftig kurs igjen. Det forrige styret, under ledelse av Harald Furre, lot en overkreativ direktør ture fram med alt mulig rart som selskapet på ingen måte hadde økonomi til. Ved siden av å resultere i en teknisk konkurs, medførte det også at destinasjonsselskapet ikke ble tatt på alvor som potensiell, samlende enhet på Sørlandet.For det andre er det bra at noen ikke gir opp, men griper fatt i problemene på nytt. Eckhoff og Andersen synes å ha en jordnær tilnærming til komplekset. De begynner på fylkesordfører— og ordførerplan, jobber seg nedover i systemet og vet at dette tar tid. Allikevel bør de rimelig raskt komme til det nivået som virkelig har påvirkningskraft når tiltrengte, felles markedsføringsmidler skal fordeles, nemlig reiselivsbedriftene. Men da må de klare å opptre samlet, helt fra hotellene og til elgsafariarrangørene.For kort tid siden omtalte vi et annet, ambisiøst prosjekt som Destinasjon Sørlandet har satt seg i spissen for: Å lære servicemessig opptreden til enhver bedrift som kan tenkes å komme i kontakt med turister. Og det er ikke få.Den gjenoppståtte Destinasjon Sørlandet har med andre ord satt seg store mål. Denne gangen virker de imidlertid fornuftige.På vegne av landsdelen håper vi målene nås.