Det er ett år før tiden. Og innen chartersesongen starter i mars skal de ha på plass midlertidige utbedringer for de reisende. Det er gode nyheter.

Vi skal ikke se bort fra at dette kommer som følge av påtrykket fra agderbenken og andre sørlandspolitikere, som har ytret ønske om et OPS-samarbeid for å fremskynde investeringer på Kjevik. I går var Avinor klinkende klar på at ingen andre enn de selv kan finansiere, bygge og eie ting knyttet til kjernevirksomheten. Når de nå ser ut til å svare på trykket fra sørlandspolitikerne og trolig fremskynder utbygging på Kjevik, kan det ha sammenheng med at Avinor for 2010 får et betydelig større overskudd enn forventet.

Til høsten starter arbeidene med å utvide sikkerhetssonene, utbedre lysanlegget samt bygging av nytt tårn. Til sammen vil det da være investert en halv milliard kroner på Kjevik siden 2007. På planen står nytt parkeringshus i 2015. Utsiktene er med andre ord lyse for Sørlandets flyplass. Også flytrafikken øker, med 10 prosent stigning i desember og januar i forhold til året før.

På gårsdagens møte kom det også fram at SAS og Widerøe vurderer mulighetene for samarbeid om ny kveldsrute mellom Kristiansand og Oslo, muligens også med retur. Dessuten ga Widerøe signaler om å fly til Stavanger som helårsrute, samt å utvide antall ruter til Bergen.

Avinor slo dessuten fast at det ikke er mulig for Kjevik å leve med at ny vei ikke kommer før i 2035, slik forslaget til KVU åpner for. Det er forståelig at Avinor ønsker ny trasé over Hamrevann allerede i 2014, både for å bedre trafikksikkerheten, for å få en tidsbesparelse fra Aust-Agder på ca. 10 minutter, samt for å få utviklet rundt 70.000 kvadratmeter næringsareal på Kjevik.

Det er godt å kunne melde at sørlandspolitikerne vil legge seg i selen for å forsøke å gjøre det mulig. En tidsmessig og sikker atkomstvei er nesten like viktig som utbygging av selve flyplassen.