Mobilfri skole betyr som kjent at elevene ikke har tilgang på mobil, og da heller ikke mine oppdateringer på Snapchat. Jeg rekker å Snappe før skoleklokka ringer inn, får til og med noen Snapchats tilbake. Bra, tenker jeg. Snapchaten jeg sendte var igrunn bare en påminnelse om at helsesøster er på skolen i dag mellom klokka ni og tolv. Jeg raser fort igjennom loggen på Snapchat— appen, som raskt konstaterer at 54 stykk har sett den 10 sekund lange meldingen denne tidlige og litt for milde høstmorgenen.

Unike muligheter

Dette skal ikke handle om mobilfri skole eller sosiale mediers grusomheter, men om de unike muligheter og tilgjengeligheter som finnes for helsesøster i sosiale medier. Helsesøster skal jo tross alt nå barn og unge der de er på en helsefremmende og forebyggende måte.

Hæ, Snapchat? Har hørt det ikke er bra. Uff! Enda noe nytt, og nok en mulighet for mobbing på nettet? Dette er dessverre en del av sannheten, men bare halve. En del mennesker forstår sosiale medier som noe ondt, ukontrollerbart eller som en Facebook-gruppe for Oss som liker den grønne i Twistposen.

Endelig har jeg anledning til å nå mange flere med korte filmsnutter eller tekst som kan omhandle åpningstidene på helsestasjon for ungdom, kondombruk eller ensomhet.

Hvordan nå ut med helseopplysning uten å ty til korktavle og tegnestifter?

Svaret mitt ble Snapchat.

Stolthet og kreativitet

Jeg lastet ned appen, og kjenner at jeg fant noe jeg virkelig hadde savnet i jobben som helsesøster. Endelig har jeg anledning til å nå mange flere med korte filmsnutter eller tekst som kan omhandle åpningstidene på helsestasjon for ungdom, kondombruk eller ensomhet. Det ble en berikelse i jobbhverdagen og en opplevelse av å være mer synlig og tilgjengelig som helsesøster. Jeg kjente et snev av stolthet og kreativitet. Jeg tenkte at: Jammen meg er det ok å være helsesøster utstyrt med Iphone og apper! Noe av det som også gledet, var overraskelsen hos ungdommene. Stadig vekk kommer det gode tilbakemeldinger og nye brukere. Plutselig var vi også flere helsesøstre som Snappet. Både i Sogndal og Trøndelag finnes det helsesøstre som er med å inspirere og utforme denne muligheten til helsefremmende og forebyggende arbeid blant barn og unge. En mulighet som ligger så tilgjengelig og ubrukt av vår yrkesgruppe.

Gjør det med den hensikt at barn og unge har tilgang til riktig informasjon og kjenner at helsesøsters dør er åpen både på nett og på skolen.

Helsesøster som er en del av helsestasjons- og skolehelsetjenesten bør sette av noen minutter hver dag til å oppdatere sine sosiale medier, enten det er Snapchat, Ask, Wimeo eller nyeste Jodel. Gjør det med den hensikt at barn og unge har tilgang til riktig informasjon og kjenner at helsesøsters dør er åpen både på nett og på skolen. Dette vil jeg påstå er synlighet og tilgjengelighet for barn og unge. Helsesøstres forebyggende og helsefremmende arbeid er unikt og kunnskapsrikt, det må synliggjøres, også i sosiale medier.

Snapchat kjenner heldigvis ingen kommunegrenser, skolegrenser eller tidsgrenser, slik ei oppsmuldra korktavle i en skoleinngang gjør.