De ønsker å bygge egne busstraseer fra forstedene og inn mot sentrum. Samlet ser de for seg at det vil koste rundt 1,7 milliarder kroner å få dette til. En av de større investeringene blir en ny trefelts Varoddbro.

Kristiansands-regionens transportutfordringer kan ikke alene løses gjennom å bygge bredere og bedre veier for privatbilistene. Det er kun gode kollektivløsninger som virkelig vil monne. Kollektivløsninger som er realistiske og fornuftige.

De tanker som nå presenteres er både realistiske og fornuftige. Å bygge en sporvei på gummihjul er en riktig løsning. Det er ett ekstra felt som kan bygges ut samtidig som veistandarden bedres.

Det er langt mer realistisk å tro på å få til et godt bussystem fremfor å bygge en bybane for eksempel. Det siste er luftig og viser seg i praksis å være vanskelig å gjennomføre. Men det er fortsatt mye igjen før et tilfredsstillende busstilbud er på plass.

Alle kjenner til problemene rundt bussmetroen, som ennå ikke er i mål etter starten i 2003. Bussene bruker i dag for lang tid, de blir sittende fast i trafikken og systemer som viser når en buss skal gå også videre har vist seg å være vanskelig å få til å fungere.

Bussmetroens omdømme er nok ikke veldig høyt blant folk, og det vil bli en utfordring å få privatbilistene over på buss. Der har man en lang vei å gå. Likevel finner vi det riktig å se positivt på de planer som nå foreligger. Det er viktig med gode planer, så får fremtiden og investeringslysten avgjøre hvor mye av disse som realisert.

Penger bør det i alle fall ikke stå på, de kreves inn daglig gjennom bompengeringen. At en del av disse midlene brukes til gode kollektivtraseer er en god investering. For i andre enden vil privatbilbruken øke, det kan igjen føre til behov for rushtidsavgifter, og dermed er man inne i en ny runddans som flår bilistene.