Og situasjonen blir etter alt å dømme verre. Planlagte boligutbygginger vil øke trafikken ytterligere, mens det ikke foreligger planer om en ny vei fra Lumber til Møvig på denne siden av år 2023. I gårsdagens avis viste vi hvor de rundt 1500 nye boenhetene i Vågsbygd og på Flekkerøy kommer. De vil alle plasseres slik at eierne må bruke Vågsbygdveien til og fra byen. For å avhjelpe dagens situasjon og bøte på konsekvensene av de nye boligene, planlegger veivesenet en rekke mindre trafikale tiltak.

Disse inkluderer blant andre nye lyskryss, rundkjøringer samt nye gang— og sykkelveier. Hvert av disse tiltakene er i og for seg vel og bra, men de løser på ingen måte hovedproblemet med Vågsbygdveien. Som er en altfor stor trafikkmengde i forhold til dagens vei. Den eneste reelle løsning er en helt ny Vågsbygdvei, med kapasitet til å håndtere både dagens og morgendagens trafikkmengde til og fra Kristiansands største bydel.

Om ikke lenge starter arbeidene med en ny vei fra Hannevika til Lumber. Denne strekningen skal stå ferdig om fire år. Det fremstår som totalt uforståelig, ikke minst for alle dem som daglig sitter i kø på denne strekningen, at ikke den nye Vågsbygdveien fullføres når den først påbegynnes, det vil si bygges videre fra Lumber til Møvig. Sånn sett er den miserable håndteringen av denne strekningen et godt eksempel på norsk veipolitikk generelt. Klatting på mindre strekk har fått forrang fremfor helhetlige utbygginger av lengre strekninger.

For få uker siden ga både samferdselsministeren og andre sentrale politikere norsk veipolitikk det glatte lag og lovet bot og bedring. Dessverre vil dette i overskuelig fremtid hjelpe lite for alle som må belage seg på fortsatt lange køer på Vågsbygdveien.