Årsaken er at bilen er svært viktig for mange eldre – både for det sosiale liv og i praktiske gjøremål i hverdagen. Å miste lappen betyr ofte forringet livskvalitet.

En omfattende undersøkelse Norges Automobil-Forbund, Kristiansand og Opland avdeling, gjennomførte for to år siden, avdekket at mange eldre bilførere er utrygge i trafikken. En rekke situasjoner oppfattes som problematiske, fordi trafikkbildet har endret seg. Eldre føler seg for eksempel stresset når de kjører inn i en rundkjøring, eller når de beveger seg ut på forkjørsvei. Mange unngår å kjøre i byen eller i rushtiden.

Det finnes egentlig ingen pålitelige tall om eldre som risikogruppe på veiene. Og det er ikke nødvendigvis slik at mann eller dame med hatt er de farligste i trafikken. Det kan like gjerne være uerfaren ungdom eller middelaldrende menn i store biler med kraftige motorer som utgjør den største risikoen.

Likevel er det slik at eldre bilførere, som det blir stadig flere av, kan ha behov for oppdatering for å kunne forholde seg til dagens kompliserte trafikkbilde. Mange eldre har kjørt feilfritt i flere tiår, og det kan forlede dem til å tro at de ikke trenger å oppdatere seg. De farligste eldre bilistene er gjerne de som selv ikke er klar over at de kan utgjøre en fare i trafikken.

I dag må alle sjåfører over 70 år ha en legeattest som viser at vedkommende er skikket til å kjøre. Spørsmålet er om det også bør innføres en obligatorisk kjøretest. Å legge testen i det området de kjører mest kan være en god løsning. Dessuten er det viktig at eldre trenes i trafikksituasjoner de selv finner stressende og vanskelige.

Sørsmålet om en øvre aldersgrense på førerkortet har vært diskutert, men vi tror ikke en slik kategorisk linje er veien å gå. Hvorvidt eldre skal få beholde førerkort eller ikke må basere seg på individuell bedømming. Det finnes veldig mange spreke og oppegående eldre, som ikke utgjør noen spesiell risiko i trafikken.

Målet må være at eldre kan få beholde førerkortet så lenge det er forsvarlig. Men ikke for enhver pris. Sikkerheten i trafikken må veie tyngst i tvilstilfeller.