Da er det viktig med gode kollektivtilbud slik at studenten opplever den samme tilhørighet, fleksibilitet og mulighet for deltakelse i det sosiale miljøet som studenter som er bosatt i bykjernen. Men, er det slik i dag?

Den siste bussen som går ut fra Kvadraturen og mot utkantene går like over midnatt. Da må studenter benytte nattbussen eller taxi for å komme seg hjem på kvelden. Det billigste alternativet (nattbuss) koster 100 kr per tur.

Er Kristiansand studentvennlig, spør påtroppende STA-leder Maiken Køien Andersen. Foto: Privat

Det skal ikke være slik at studenter må velge mellom middag neste dag og å komme seg trygt hjem på kvelden.

Noe studenter liker best med studiehverdagen er fleksibiliteten. Det å kunne styre sin egen hverdag og delta på det de ønsker å delta på. Kommunen må derfor være med på å tilrettelegge slik at studenter får delta mest mulig i samfunnet.

Videre sier det seg selv at studenter som velger å bosette seg utenfor bykjernen uten transportmiddelet bil allerede kan være i en sårbar økonomisk situasjon. Kommunen må gjøre det enkelt å bosette og leve i hele kommunen.

Årets SHoT-undersøkelse ga oss alarmerende tall. Flere studenter føler seg ensomme og sliter med å finne tilhørighet til sitt studiested. Samtidig er en av fire studenter i en økonomisk ustabil situasjon.

Dette viser at studenter vil ha problemer med å betale uforutsette utgifter som en nattbuss har potensial for å være. Videre skal også studenter enkelt kunne klare å komme seg hjem etter både fritidsaktivitet og studering på universitetet.

Det skal ikke være slik at studenter må velge mellom middag neste dag og å komme seg trygt hjem på kvelden.

Det er tydelig at kollektivtilbud har en sammenheng med studenters psykiske helse og derfor må fylkeskommunen i større grad tilrettelegge for dette.

Kristiansand skal være en studentvennlig by og derfor skal det tilrettelegges for at studenter enkelt skal kunne bevege seg i hele kommunen da vi er med på å bosette hele kommunen.