Det er fjernet mye kantsteinsparkering og lagt inn brede fortau og mye beplanting. Dette er positivt for bomiljøet, men det som etter min mening er en stor feil med planen, er dårlig tilrettelegging for syklister, spesielt hvordan Rådhusgata er utformet.

Rådhusgata er en del av hovednettet for sykkeltrafikk og er Kvadraturens viktigste sykkelgate med stor trafikk både via Quartbrua og Lundsbroa. Med kommunens målsetting om en betydelig økning av sykkeltrafikken og stadig flere elsykler og elsparkesykler, er det avgjørende at Rådhusgata utformes med best mulig framkommelighet og sikkerhet for syklende.

Planen innebærer at syklister og biltrafikk skal blandes over en kjørebanebredde på 6,0 m. Det resterende gatearealet på 9-9,5 m skal disponeres til fortau, kirsebærtrær/grøntrabatt og møbleringssone/forhager.

Bredden på dagens rabatt med kirsebærtrær dobles til 2 m og bredden på forhager/møbleringssone langs bebyggelsen på nordvestsiden av gata økes.

Den delte kjørebanen blir smal og medfører blant annet at syklister må ut i motgående kjørefelt når de skal passere kjøretøyer som står parkert i forbindelse med varelevering eller korte stans.

Det beste for sykkeltrafikken er at den separeres fra biltrafikken ved at det etableres sykkelfelt på hver side av kjørebanen for biler. Dette er fullt mulig samtidig med at en får plass til gode fortau og grøntrabatt for kirsebærtrær. Varelevering og stans vil fortsatt være mulig med biloppstilling i kjørebanen.

Selv om vegnormalene nå åpner for blandet trafikk av bilister og syklister i sykkelveinettet, er det etter min mening en tragedie at sykkelbyen Kristiansand velger en minimumsløsning for byens viktigste sykkelgate bare for å få en bredere grøntrabatt og møbleringssone.

Det er ille nok at en har klart å forskyve den flotte Quartbrua slik at den ligger feil i forhold til gateløpet i Rådhusgata og feil i forhold til vedtatt reguleringsplan, formodentlig fordi en ikke ville kutte noen greiner på trærne mot elva.

Hva mener du? Du kan sende et debattinnlegg til debatt@fvn.no

Innlegget må være minst 1000 tegn, og kunne stå for seg selv.

Les mer her om hvordan du skriver et godt debattinnlegg.