Jeg har nemlig vært så uforskammet å kalle Kommunal- og distriktsdepartementets skriv av 17.06.2022 til statsforvalteren om «Utredning om deling av Kristiansand kommune» for et direktiv. Liland mener brevet er «et utredelsesbrev til Statsforvalteren hvordan de ser for seg videre gang i kommunesaken» og ikke et direktiv.

Uansett hva man kaller brevet er innholdet det samme. Det forteller hva som departementet med hjemmel i norsk lov (Inndelingsloven) forventer skal skje i den videre saksbehandling. Altså et direktiv. Men Liland må gjerne kalle det noe annet hvis han heller foretrekker det.

Og jeg har aldri skrevet at brevet fra departementet pålegger å avholde en folkeavstemming. Det er en direkte feilinformasjon fra Lilands side. Tvert i mot har jeg skrevet at departementet forventer at det skal gjennomføres en innbyggerhøring. En slik innbyggerhøring sier Inndelingsloven § 10 at kommunestyret bør foreta. Innbyggerhøringen «kan skje ved folkerøysting, opinionsundersøking, spørjeundersøking, møte eller på annan måte». Det er altså ikke noe absolutt krav om en folkeavstemming. Og hvis kommunestyret ikke vil samarbeide, kan det ikke pålegges å avholde en innbyggerhøring. Men da velger kommunen konfrontasjon. Både med departementet og de innbyggere som ønsker kommunedeling. Det kommer det lite godt ut av. I departementet brev av 17.06.2022 nevnes innbyggerhøringen sæskilt. Den kommer altså i en eller annen form, om bystyret vil eller ikke.

Men det mest demokratiske med høyest legitimitet mener jeg er en innbyggerhøring i form av en folkeavstemming i kommunens regi. Så raskt som overhodet mulig.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.