Miljø er mange ting: Klimaendringer, naturtap vs. naturvern, at bier og planter og dyr får leve godt, rein luft og reint vann og rein mat – alt dette rundt oss som vi lever av og med. Det er dermed helt naturlig at vi trenger mer enn én løsning for å bevare et godt miljø nå og i framtida.

Vi har fått noen tilsvar etter at vi forsvarte bypakke, bussprioritering og bompenger som en nødvendig del av løsninga. La det være helt klart: Det trengs flere! Og vi har alle noe å bidra med, med de sporene vi setter her på jorda. Mens ansvaret hviler tyngst på politiske ledere.

Løser elbilen miljøproblemene for oss, tro? Ja, hvorfor redusere biltrafikken når de fleste nye biler er elbiler, spør Dag Thorbjørnsen. Det hadde jo vært supert om det var så enkelt. Men: Fortsatt er 85 prosent av bilene som kjører på veiene i Kristiansand fossilbiler, ifølge kommunens årsrapport fra 2022. Klimautslippene kuttes under kjøreturen når man kjører elektrisk i stedet for fossil, så akkurat det er bra. Men produksjon av elbiler koster også mye ressurser og miljøbelastning. Det hjelper heller ikke på folkehelsa om vi setter oss i den ene eller andre bilen.

Og kanskje viktigst i denne sammenhengen: Elbiler gjør lite for bymiljøet, som også er under press: De virvler opp minst like mye svevestøv og mikroplast, trolig mer. De tar like mye plass i gata og parkeringshusene – ofte mer. De lager like mye kø (det er vel nå en gang sånn at køene som frustrerer bilister, i stor grad består av biler). De gir ikke mer trafikksikre gater for myke trafikanter. Men med mindre biltrafikk blir straks skoleveiene tryggere for alle barn. Som Aftenposten oppsummerte i sin leder «Fetere biler var ikke målet» tidligere i vår: Det er bedre om folk går, sykler eller bruker kollektivtransport enn om de sitter i hver sin elbil.

Vi noterer oss videre at Mosvold-Knutsen i Pensjonistpartiet skriver i langdrag om at Fædrelandsvennen må «våge å ta debatten», samtidig som han altså tar god plass i debattspaltene til samme avis. Interessant! Vi noterer også at han skriver at de gjerne vil fortelle om sine løsninger, uten at vi kan se et eneste konkret løsningsforslag eller tiltak i teksten?

Er man særlig opptatt av økonomisk bærekraft, som Pp, kan vi jo begynne med forslag til hvordan vi får flere til å sykle. For bystyret lærte jo nylig av folkehelseforsker Bjørge Herman Hansen fra UiA at det kan spare samfunnet for 194 millioner årlig om 10.000 mennesker begynner å sykle til jobb. Det hadde jo vært gull verdt i en hardt pressa helsesektor og kommuneøkonomi! Og ikke minst øker fysisk aktivitet livskvaliteten. Sykling gjør glad!

Hvordan får vi til det? Noen av våre ideer er flere trygge sykkelveier. La syklende, gående og kjørende få hver sine felt. Gi syklistene Rådhusgata. Sykkelparkering under tak og sentralt plassert, og elsykkellading der folk jobber. Sykkelglede, sykkelverksteder og vintersykkeldekk. Bysykler man kan låne med bussappen, så det blir lettere og mer fleksibelt å reise miljøvennlig. For eksempel! Om vi kunne, ordnet vi gjerne også konstant medvind og slak nedoverbakke for alle på sykkel, men det går nok utover vår myndighet. Men la oss gjøre det vi kan!

For det finnes jo åpenbart flere løsninger, og vi vil gjerne ha flest mulig med i idédugnaden. Det er nok miljøkrise til alle, og alles bidrag trengs.