Hvis dette høye tallet overrasker deg er det ikke så rart, fordi det skrives for lite om og det forskes for lite på systemet omkring yrkesfag.

Den manglende oppmerksomheten på systemet som former fremtidens fagarbeidere mener vi er knyttet til at for få yrkesfaglærere og yrkesfagelever blir politikere, at ikke yrkesfaglærere får mulighet til å bli forskere, at foresatte/elever/bedrifter ikke ‘krever noe’ av skolesystem og at for få tillitsvalgte og byråkrater i fylkeskommunen har yrkesfaglig bakgrunn. Dette bekymrer oss som skal inn i lokalpolitikk i en stor og i en liten kommune i Agder.

Det vi anser kanskje mer alvorlig, er at til tross for at premissene for yrkesfagløpet vedtas i bystyre, fylkesting og i Storting, fremstår det som om politikere i Fylkestinget i Agder som er ansvarlig for elevene frem til de består fagbrev, ikke tilegner seg tilstrekkelig kunnskap om de sårbare mekanismer i skoleløpet. Målet om økt gjennomføringsgrad og flere fagarbeidere i det grønne skiftet enes fylkespolitikere i Agder om - mens lærere og bedrifter etterlyser at fylkespolitikere foreslår tiltak for å komme dit.

Agder rangeres i dag på bunn-nivå i Norge.

I møter vi har hatt med tillitsvalgte og yrkesfaglærere, er de bunnløst fortvilet over at millioner av kroner i dag spares på å skjære ned på undervisningstimer yrkesfagelevene har med lærer i det praktiske arbeidslivsfaget Yrkesfaglig fordypning (YFF, se faktaboks). Dette faget understreker yrkesfaglærere er det absolutt viktigste programfaget for at elevene skal beså fagbrev og få jobb, etterpå. Forskning (Johannesen, Kverneggen & Øgård, 2022) viser imidlertid at faget ofte er overlatt til lærerkollegiet, at det er lite styring fra skoleledelsen, organiseringen av faget vies mest oppmerksomhet, mens elevenes læring er det knyttet mindre oppmerksomhet til. Forskningen tilsier også at faget er en uutnyttet læringsarena/handlingsrom. Universitetet i Agder vil denne høsten blant annet derfor starte opp et fulltegnet nytt YFF-studie for yrkesfaglærere, som har kommet i stand i dialog med Agder Fylkeskommune. All den tid fylkeskommunen har ønsket dette studiet velkommen så er det også viktig at anerkjenner dette ved å gi faglærere ressurser nok til å utvikle seg innen faget.

I 2022 fikk Agder 22 millioner kroner i tilskudd fra staten til kvalifisering og formidling til læreplasser i videregående opplæring. I desember 2022 tildelte fylket 14 av disse til de videregående skolene til helhetlig yrkesfaglig utdanning (HYFU), hvor YFF fremheves som nøkkelfaget. Det er lite som nå tyder på at disse pengene har gått til å styrke YFF ute på skolene.

Det finnes i dag videregående skoler som går mot strømmen, og gir klassene lærere med pedagogisk bakgrunn i nesten alle YFF-timer, mens andre skoler har begynt å kutte dramatisk -dette uten politisk behandling.

Hva har Agder Arbeiderparti gjort med bekymringene? Agder Arbeiderparti har i Fylkestinget de siste åtte årene vært klokkeklare på at vi må lytte til tillitsvalgte og til yrkesfaglærere som møter elever, bedrifter og foresatte i skolehverdagen. Agder Arbeiderparti har derfor i Fylkestinget over flere år, og senest nå i juni 2023 foreslått å øke budsjettene for flere timer med pedagogisk lærerstøtte i YFF-faget, og ikke la faget bli en salderingspost, slik det oppleves fra bedrifter, lærere, foresatte og elever.

Agder Arbeiderparti har i opposisjon i denne valgperioden kjempet for yrkesfagenes rammebetingelser og lærlingeplasser i sak etter sak. Vi har kjempet frem bedrede betingelser på flere områder, for blant annet de voksne kandidatene, med og uten rett og vi har kjempet for flere læreplasser med mer. Men for YFF-faget har vi ikke fått støtte fra posisjonen ledet av Høyre.

Yrkesfaglærerne gir uttrykk for at det legges opp til for få lærertimer i forhold til elevtimer når elevene er ute i praksis i faget. YFF-lærerne sier til oss at de opplever at de ikke har ‘tid nok’ til oppfølging av hver enkelt elev i samarbeid med bedriftene. Bedriftene rapporterer tilbake om samme bekymring, også fordi det blir vanskeligere å tilby en elev lærekontrakt. Agder Arbeiderparti vil øke bevilgningene til bedre rammer for YFF-faget, på vegne av elevenes rett til kvalifisert lærer og behov for oppfølging av lærer i et utfordrende fag, men også for yrkesfaglærernes arbeidsvilkår som blir krevende når en ikke har de ressursene man minimum mener en trenger for å gjøre en akseptabel lærerjobb på feltet.

Agder rangeres i dag på bunn-nivå i Norge. Intet annet fylke gir yrkesfagklassene sine færre timer med lærer i YFF. Det betyr samtidig at Agder er nummer 1 på innsparing på det største faget i videregående skole. Faget som er nøkkelen til å forhindre feilvalg, faget som gir elever lærekontrakten de trenger - om praksisperiodene ute i bedrift er vellykket.

Det trengs et krafttak for YFF-faget, og vi må luke bort ukulturen som rammer elevene og ansatte ulikt, i Agder. Arbeiderpartiet vil gå i bresjen for dette.

Hvis de andre politiske partier i Agder virkelig ønsker at elever skal fullføre og bestå sine fagbrev og ha mulighet til å få jobb etterpå, samt kunne vurdere fagskole, må de sikre at faget yrkesfaglig fordypning fungerer. Det er viktig for fylkeskommunen, men det er spesielt viktig for elever, foresatte, bedrifter og for elevenes bostedskommuner.

Vi i Arbeiderpartiet i kommunene på Agder forventer en ny retning fra et samlet Fylkesting etter sommeren.