‍Det finnes utallige årsaker til at en elev ikke ønsker å gå på skolen som ligger nærmest. Politikere burde ikke stille spørsmål ved noen av dem, for det er ikke deres hverdag det går utover.

For den jenta som ble mobbet gjennom hele ungdomsskolen, er det helt avgjørende at hun får velge selv dersom hun skal ha sjans til å gjennomføre.

‍Og for den gutten som trenger det bestemte faget for å få læreplass i en bestemt bedrift, så spiller det en rolle at han kan søke seg dit. Et fritt skolevalg er den eneste garantien for at alle elevene har mulighet til å søke på drømmeskolen. Uansett hva motivasjonen for å søke den bestemte skolen er, bør skolesystemet legge opp til at disse elevene får den skolehverdagen de trenger, der de ønsker.

‍Flere partier ønsker at man skal kunne stemme ved valg når fra man er 16 år. Da er det rart at man ikke skal gi dem mulighet til å bestemme hvilken skole de vil gå på, også. Trivsel er en viktig faktor for å fullføre et skoleløp. I alle klasser finnes det elever som ikke kjenner på trivsel. Det trenger ikke å være mobbing, men behovet for å prøve noe nytt og møte nye mennesker.

‍Rapporter fra Helsedirektoratet viser at når elevene trives på skolen, vil de også oppleve skolen som meningsfull. Høy trivsel vil ikke bare fremme læring, men også hindre frafall. Manglende tilhørighet og lav skolemotivasjon er de viktigste årsakene til svake skoleprestasjoner og frafall. Økt skoletrivsel vil derfor bidra til forebygging av frafall. Elever som trives, opplever skolen som meningsfull. De vi også legger mer i læringsarbeidet de inngår i.

Oda Oline Omdal. Foto: Privat

‍Kritikerne til fritt skolevalg vil si at dette rammer skeivt fordi det er karakterer som avgjør hvor en kommer inn. I utgangspunktet bør det lønne seg å legge inn en innsats som fører til at man kommer inn dit man vil. Noen vil kanskje si at dette skaper forskjeller mellom dem som kommer fra ressurssterke familier og de som ikke gjør det. For dem som ikke har forutsetninger for å mestre skolen, og som ikke klarer å fullføre ungdomsskolen med vurdering i alle fag, så finnes det egne ordninger. De kan komme inn på særskilt grunnlag, og de kan få oppfølging.

‍Det er viktig at vi ivaretar begge parters interesser og behov – og ikke prøver å smelte dem sammen i et system som dekker behovene til begge parter halvveis. En må heller sette inn konkrete tiltak for å hjelpe de sårbare elevene.

‍Skal retten til skoleplass tvinge oss til å gå med de samme vi har vært med i ti år? Eller skal retten til skoleplass gi oss muligheten til å forme eget liv?

Vi fjerner ikke problemet ved å fjerne karakterene. Vi må ha tillit til at elever vet best selv. Den norske skolen trenger flere motiverte elever dersom en skal få til en økning i gjennomføring. Det får vi ved at de får velge det de selv ønsker.

Hva mener du? Du kan sende et debattinnlegg til debatt@fvn.no

Innlegget må være minst 1000 tegn, og kunne stå for seg selv.

Les mer her om hvordan du skriver et godt debattinnlegg.