Flere skoler har opplevd å få brev fra foreldre som ønsker at barna deres skal få fritak fra det mange omtaler som “Pride-undervisning.”

Vi i Sex og Politikk utvikler seksualitetsundervisningsmateriellet “Uke 6” - et undervisningsmateriell som ofte blir henvist til fra begge sider av debatten. Vi ønsker en ryddig debatt som forankres i fakta og læreplaner, og ønsker med dette å skape et overblikk over hvorfor kjønns- og seksualitetsmangfold som en del av helhetlig seksualitetsundervisning er viktig og riktig.

Først til rammeverket; Kunnskapsløftet 2020. Læreplanverket bygger på solid fagkunnskap og et flerårig arbeid av lærere, pedagoger og fagfolk for å sikre at barn og unge får viktig kunnskap og kompetanse for å ta velinformerte valg i sine liv. Utdanningsdirektoratet hadde en grundig prosess i utarbeidingen av læreplanene, og det var flere runder der det ble åpnet for å gi tilbakemeldinger og innspill til arbeidet. Blant annet fikk de inn 14 000 innspill etter utkastene til læreplanene gikk på høring (Utdanningsdirektoratet, 2021). I en verden der ubegrunnede påstander ofte får mer oppmerksomhet enn fagkunnskap er det viktig at vi tar et steg tilbake og stoler på at rammeverket for norsk skole er utviklet av fagfolk med barn og unges beste i fokus.

Skolen er en viktig arena der barn og unge kan få trygghet og forståelse for sin identitet; vi kan ikke godta at seksuell orientering har negativ effekt på psykisk helse og livskvalitet.

Når den delen av seksualitetsundervisning som omhandler kjønns- og seksualitetsmangfold omtales som «radikal kjønnsideologi» som «seksualiserer barn» opplever vi at disse bygger på en frykt og bekymring for barns fremtid. Vi har sett argumenter som at barn kan bli kjønnsforvirret av undervisningen eller om at slik undervisning kan lede til tidligere seksuell debut.

Flere skoler har opplevd å få brev fra foreldre som ønsker at barna deres skal få fritak fra det mange omtaler som «Pride-undervisning».

Dette er behørig tilbakevist av forskning.

Undervisning om kjønns- og seksualitetsmangfold som en del av helhetlig seksualitetsundervisning er viktig fordi elevene får muligheten til å ha en trygg og faglig solid tillitsperson å lære fra, fremfor å søke kunnskap på nettet. Å tro at barn og unge ikke stilner sin nysgjerrighet og ønske om kunnskap på annet vis dersom de ikke får svarene de søker etter av voksne er i beste fall naivt.

Frykten for seksualisering og tidlig seksuell debut på grunn av seksualitetsundervisning er solid tilbakevist av FNs organ for utdanning; UNESCO. UNESCO har lang historikk med å arbeide med helhetlig seksualitetsundervisning, et arbeid som i kulminerte i deres «Technical Guildelines for Sexuality Education: an evidence informed approach» (siste versjon fra 2018). Her fremgår det at såkalt «abstinence only»-undervisning om sex og seksualitet er det alternativet som er ineffektivt i å forsinke seksuell debut. Tallene for seksuell debut har ligget stabilt i Norge de siste årene, med om lag 50% av unge som debuterer seksuelt ved 17/18-års alder.

I debatten er det også viktig å ikke tilsidesette hva barn og unge ønsker i sin undervisning. Her viser siste undersøkelse fra Sex og samfunn fra 2022 at 51% av elevene ønsket seg mer undervisning om skeiv seksualitet – de fleste, 68% ønsket å ha «mer av alt».

Å inkludere kjønns- og seksualitetsmangfold i undervisningen er med andre ord et ønske fra elevene.

Videre vet vi at skeive rapporterer lavere livskvalitet enn heterofile, spesielt der det gjelder psykisk helse og opplevelse av positive følelser (Barne- ungdoms- og familiedirektoratet, 2022). Skolen er en viktig arena der barn og unge kan få trygghet og forståelse for sin identitet; vi kan ikke godta at seksuell orientering har negativ effekt på psykisk helse og livskvalitet.

Til sist, skolen er en viktig arena i samfunnets holdningsskapende arbeid. Slik vi ser det ønsker vi en skole som lærer bort forståelse og respekt, å omtale det som «radikal kjønnsideologi» er ikke bare feil, det vitner om en manglende villighet til å lytte til fagfolk, utredninger og rapporter om tematikken. Vi er enige i ønsket om det beste for barn og unge, og i Sex og Politikk tror vi på at dialog er veien til økt forståelse for begge sider av debatten.

Vi ønsker dialog og debatt velkommen.

Vilde Graff Senje, lærer og teamleder for seksualitetsundervisning i Sex og Politikk.