Hadde situasjonen vært slik at digital innkalling var den eneste løsningen, ville det vært alvorlig for dem som ikke har anledning til å benytte seg av de digitale løsningene. Det er imidlertid slik at de som ikke har vært aktivt inne og registrert seg på helsenorge.no, automatisk får innkallingen per brev i posten. Man må med andre ord selv be om å få innkallingen digitalt.

Det var imidlertid mange som var inne og registrerte seg på helsenorge.no under covid. Dette fordi prøvesvarene da var raskere tilgjengelig. Men man kan reservere seg i ettertid om man ønsker, og gå tilbake til papirinnkalling. Alle innbyggere kan reservere seg mot all digital kommunikasjon med det offentlige. Sistnevnte gjøres via Norge.no.

For de fleste er det av det gode å kunne få innkalling, påminnelse om time, endring av time på sykehuset, følge henvisningene og få tilgang til egen journal ett sted – nemlig helsenorge.no.

I mai i fjor kunne SSHF, som Hvalen riktig påpeker, fortelle at nær 9000 pasienter i årets første fem måneder ikke hadde møtt opp til timen de hadde fått tildelt. Dette er et problem, særlig for andre pasienter som står i kø for behandling. Men det er ikke slik at det primært er pasienter uten digital kompetanse som ikke møter til avtalt time. Ønsket er jo å gjøre det enklest mulig for flest mulig å komme i kontakt med sykehuset og å få tilgang til egne helseopplysninger.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.