Andersen mener nærmest kategorisk at det ikke er veienes standard som er årsaken til ulykkefrekvensen og antallet her i landet. Han mener at fokus i hovedsak må rettes mot de individuelle førerne av kjøretøyer.

La meg innledningsvis si meg enig i at uansett veiens beskaffenhet, så er det til syvende og sist fører av et kjøretøy som selvsagt er ansvarlig for å vurdere og handle etter de svært forskjellige forholdene i trafikken. Her kommer nødvendigvis trafikkreglenes §3 inn som det viktigste, nemlig bl.a. å opptre varsomt slik at man ikke er til fare eller hinder for andre i trafikken.

Men så kommer den totale uenigheten med Arvid Andersen.

Absolutt alle statistikker sier at motorveier, dvs. veier med 100 – 110 km/t som maksimal, har redusert antall ulykker betraktelig sammenliknet med veiens standard på samme strekning tidligere.

Og her understreker jeg ordet betraktelig!

Andersen utsagn må det derfor settes et stort spørsmålstegn etter i denne sammenheng. Nærmere kommentarer unødvendige.

Men så tilbake der jeg er helt på linje med Andersen, nemlig den enkelte fører av et kjøretøy.

Her er jeg også frustrert over hvor ofte man leser i media om trafikkulykker som kan tilbakeføres av enten alkoholpåvirkning eller av narkotiske stoffer/medikamenter i blodet.

Her er jeg 100% enig med Andersen at det bør foretas langt flere kontroller langs veiene enn det samfunnet i dag bevilger penger til å få gjennomført.

Ikke bare sjåfører som er påvirket av noen av disse stoffene, men også den enkeltes sjåførs oppmerksomhet i trafikken. Mange nye biler, kanskje flest de i den litt høyere prisklassen, har systemer som automatisk varsler om potensielle forhold som kan medføre en ulykke.

Og det er selvsagt vel og bra, men så kommer man til det forhold at den enkelte sjåfør lar oppmerksomheten fra gate/veibildet forringes. Det kan være i biler hvor store skjermer montert på midten av frontkonsollet, som regel kombinert med GPS. Informasjon av forskjellig karakter. Som dermed trekker sjåførens oppmerksomhet bort fra gate- eller veibanen noen sekunder.

Sekunder som kan være katastrofale. Her burde langt flere slike systemer unnlate adgang til bruk mens bilen i fart, dvs. man må stoppe på egnet sted for å få utført det man ønsker.

Dette er i høyeste grad snakk om sikkerhet, ikke bare for den sjåføren det gjelder, men også alle andre i trafikkbildet enten det er snakk om kjøretøy eller mennesker.