Jeg holdt på å sette chipsen i halsen, da jeg leste meldingen på fredagskvelden for et par dager siden. Heldigvis hadde jeg, klok av skade, funnet frem fyrstikker, stearinlys og so on. Bjørkeveden har godgjort seg i et år. Minst. Klangen i kubbene er slik som bare tørr ved kan avgi.

Dette kommer til å gå fint, tenkte jeg. I morgen kan vi gå på do uten lommelykt, selv om vibbene i bakhodet allerede var i alarmmodus.

På dag to, lørdag, var alt mørkt på morgenen. Jeg fyller opp med mere ved og finner frem det gamle turkjøkkenet som går på rødsprit. Morgenkaffen er reddet, i alle fall.

Så begynner irritasjonen å melde seg. Hvor lenge skal dette vare? Når jeg var ute på sen lørdag ettermiddag for å fylle drivstoff på bilen, jeg kjører fossilt, må vite, ser jeg lys i hus rundt omkring. Boligfeltet hvor jeg bor er imidlertid totalt mørklagt. Hva skjer egentlig? Hvordan kan man finne ut av slike ting?

Jeg blir forbannet når jeg leser sms fra Glitre Nett. En ovenfra og ned holdning til meg som kunde som blir avskåret fra videre informasjon om hva som vil/kan skje fremover og hvor. Jeg er pensjonist og kan tilpasse meg. Men hva med alle dem som skal planlegge dagene med jobb, unger, skole osv når null informasjon er tilgjengelig.

Nå gikk det bra denne gangen. Strømmen var borte fra fredag kveld til lørdag kveld i mitt strøk. Temperaturen var på plussiden og snømengden regnet fort bort. Folk kunne stort sett ta det med ro. Det kan Glitre Nett være glade for.

Så – i en tid hvor mange mener at naturen rundt oss er i ferd med å gå i dass, med kraftigere og hyppigere stormer, oftere og lengre strømbrudd, og det som verre er. Her må det være relevant å kreve at strømselskapene går sin egen opplysningspolicy kritisk etter i sømmene. Som kunde må en kunne forlange å få en noenlunde sikker prognose på når strømmen er ventet tilbake i de ulike sektorer.

Det kan umulig være økonomien det skorter på.