Dette har fungert veldig bra. Med muligheten for å jobbe på toget, blir reisen til jobb 5 minutter, i stedet for 80 minutter i bil.

Denne vinteren skal BaneNor utføre vedlikeholdsarbeid øst for Kristiansand. I stedet for å sette opp alternativ transport, ønsker GoAhead å legge ned hele morgenruten fra Oslo til Kristiansand. Dermed forsvinner muligheten til å bruke toget på jobb. GoAhead begrunner nedleggelsen med lavt passasjergrunnlag. Det er synd at vi ikke kan ha et helhetlig togtilbud, som en kan stole på at opprettholdes, dvs. at det også settes opp alternativ transport ved vedlikeholdsarbeid. Men med en kommersialisert jernbanedrift, er vel blitt slik at ulønnsomme ruter bare kuttes?

GoAhead har visst hva de har gått til når de ville ha driften på Sørlandsbanen. Nå er det Jernbanedirektoratet som avgjør om GoAhead oppfyller de avtalene som er inngått. Når GoAhead gråter sine modige tårer på Jernbanedirektoratets sine skuldre og klager på dårlig inntjening og høye kostnader, er det kanskje vanskelig for Jernbanedirektoratet å kreve at GoAhead skal stå ved avtalene?

Det er ikke mulig å få klare svar om fra verken GoAhead eller Jernbanedirektoratet i denne saken, enda det nå er bare fem dager til ny rutetabell skal gjelde. Dette er en veldig spesiell måte å behandle kunder på.

Å legge ned togforbindelser hadde en ikke forventet av denne regjeringen. Dersom en heretter skal fra Oslo og være i Kristiansand før kl. 10:30, er fly og privatbil de eneste alternativene. Dette rimer dårlig med de skjerpede klimamålene regjeringen nylig har satt seg for 2030!

Togene bruker i dag lengre tid mellom Stavanger og Oslo enn i år 2000. En rekke stasjoner på Sørlandsbanen er lagt ned med begrunnelse i at toget jo må konkurrere med fly og buss mellom de store byene. Når det viser seg at toget ikke greier dette likevel, burde det legges til rette for at vi som bor langs jernbanen i Agder kunne benytte toget til jobb og skole i Kristiansand!

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.