Nervøst ventende står en liten flokk fra tiltakshaver, utstyrt med bygdas lengste gardintrapp og ei lang lekte med en tverrpinne i enden.

Noen lokale folk, som enten har fått den tilfeldig spredde innkalling, eller hørt rykte om arrangementet, kommer ruslende over veien som ikke er en vei.

Fævennen spanderer toppjournalist og -fotograf.

Forestillingen starter med en profesjonell presentasjon av realiteter, og konklusjon fra etaten. Reguleringsarbeidet bør stoppes, slik det ble vedtatt i 2015 mot en FrP-stemme.

Så kommer bønnen fra tiltakshaver som vil bygge et «fellesskapshus».

(Det ordet finner du ikke i ordbøker, men i Nasjonalbiblioteket finner jeg at misjonskirka har brukt det et hundretalls ganger.)

Som en enkel mann fra bygda kaller jeg det bedehus, for det vet jeg hva er.

Forrige gang da det ville bygges butikk med forsamlingslokale ble det framholdt at frittgående pensjonister måtte få et tilbud.

Denne gangen er det ungdommen som må få et tilbud, det er jo alt for langt til grendehuset, og skolen er jo nesten hundre meter borte.

Personlig har jeg vel 20 års fartstid som beskytter av de evige verdier i kampen om arealene i bygda, og har vært saksbehandler for historielaget og talsmann også for vellagene. Nabo Arne og jeg fikk sagt hva vi mente.

BUS-medlemmene var ganske lite interessert i saken. Været var surt og det var sikkert varmere i minibussen.

En kjekk ungdom fra SV lurte på hva utvalget ville si hvis det var muslimer som ville bygge. Personlig tror jeg de hadde hatt mer nytte av et samlingssted her.

En fremadstormende representant fra KrF roste tiltaket opp mye høyere enn de 9 meterne som han i gardintrappa viste.

En seniorrepresentant fra H framholdt at han ikke hadde tatt skade av å frekventere kjelleren i Lund kirke i forrige århundre, så han mente dette var et godt bolverk mot nynazismen på Justvik. Det er ganske underlig at han bruker Putins argumenter fra Ukraina-krigen til å angripe Justnesbygdas kulturlandskap.

Vi som kan litt historie vet jo at de ekte nazistene kom hit i april 1940, og ødela kulturlandskapet med sine kanoner, brakker og bunkere. Det måtte våre foreldre rydde bort med egne hender etter 1945.

Det underlige for en med min bakgrunn er at ingen diskuterer sakens argumenter, unntatt SV.

Jeg vil takke mindretallet som gir håp om at reguleringsplaner skal respekteres.

Nå er heldigvis vedtaket i BSU sak 3/23 bare en tillatelse til å planlegge bedehuset.

Det må imidlertid bli lite midler igjen til misjon for de 100 medlemmer av foreningen, som til og med uten samtykke bruker vårt stolte familienavn i navnet sitt.

Innlegget er forkortet. Red.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.