Siden de da aksepterer denne, kanskje vi kan samle oss rundt påstanden «Bra hver for seg, best sammen»? Dette siden Kristiansand tross alt kom på 12. plass i 2022, og er landets best styrte storkommune.

For det er jo tross alt dette det dreier seg om: Hvordan fungerer kommunen, med alle de tjenestene de tilbyr? Det er ikke bare våre meningsmotstandere som kan vise til enkeltskjebner der kommunen ikke leverer som forventet. Vi har fått mange henvendelser fra folk som opplever en helt ny verden i Kristiansand kommune, som er livredde for en reversering.

Vi i JTSIK er ikke i tvil om at Søgne som egen kommune vil kunne ha forutsetninger til å stå på egne bein slik Statsforvalteren hevdet. Men kommunen eksisterer ikke enda. Den skal bygges opp på nytt, og selv i Søgne må det prioriteres. Noen kommer dessverre til å bli skuffet. Eller har man en forestilling om en mønsterkommune der alt vokser inn i himmelen?

Kanskje blir det slik siden de tidligere ordførerne allerede har forskuttert at en ny Søgne kommune vil ha flotte ansatte, som leverer like gode tjenester som før, og i tillegg har et lavere sykefravær enn Kristiansand. Hvem trenger spåkoner når vi har eks-ordførere?

Det er ikke storkommunen som kjører over en mindre kommune i dette tilfellet, slik det hevdes. Hvor er dekningen for denne påstanden? Det som nå skjer, er at det skal stemmes over om bystyret med forankring i kommuneloven skal blokkere for en ny lokal folkeavstemming. Dette skjer etter at Sigbjørn Gjelsvik lovlig åpnet opp for en reversering, etter en lovlig gjennomført tvangssammenslåing.

Ingen har grunn til å føle seg indignerte her uansett hvilken side av saken man står på. Alt dette er demokrati i praksis, lik det eller ikke.

Det er bra at Søgnes tidligere ordførere åpenbart har lest Statsforvalterens kunnskapsgrunnlag og bruker den i sin argumentasjon. Denne nøkterne fremstillingen som vi i JTSIK på forhånd sa at vi ville akseptere i sin helhet, forteller også noe om stor risiko, usikkerhet og en voldsom regning på mellom 250-400 millioner kroner som må betales. Men siden Regjeringen kun dekker de «nødvendige» kostnadene i dette fullstendig underfinansierte, landsdekkende prosjektet, så må Kristiansands skattebetalere dekke de «unødvendige». Dette står også i Statsforvalteren sin rapport. Er det virkelig moralsk riktig at de i «gamle» Kristiansand må dekke inn en kostnad for reversering av en reform de aldri ba om i utgangspunktet, uten at deres mening skal tillegges noe vekt i en eventuell folkeavstemming?

En som er veldig glad for at AP-regjeringen i 1991 tvangssammenslo fem kommuner til tross for opptil 90 prosent nei-stemmer i deres lokale folkeavstemming, er tidligere kommunedirektør i Arendal Harald Danielsen. Han kan du høre på folkemøtet om kvelden 8. februar i Greipstad menighetshus. Alle er hjertelig velkomne.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.