Mitt forsøk på tabloid overskrift er snillere enn sannheten. Bystyrets flertall glemte ikke, de valgte bort tilgjengelighet til de nye kulturbyggene (Kilden, Knuden og Kunstsilo) med en byggekostnad på tilsammen 2,7 milliarder kroner (kilde: fvn.no). Med 1 km til bussen, er tilbudet ikke aktuelt for mange innbyggere i Kristiansand og omegn. Ingen ønsker at det blir slik.

Bystyret måler tilgjengelighet på antall plasser i Kilden P-hus, ikke antall meter til nærmeste busstopp. Bystyret har til nå behandlet Silokaia som en «klimafri sone». Det unngås å nevne den når tiltak for redusert trafikk i sentrum er oppe til debatt.

Det nærmer seg valg og politikerne snakker villig vekk om løsninger på utenforskap. Flott at Fritidsfondet videreføres, men det dekker ikke taxiutgifter til aktiviteter i regi av Knuden, Kilden eller Kunstsilo. Hvis ikke politikerne prioriterer bussforbindelse til Silokaia, har de i praksis godkjent utenforskap de selv vil til livs.

I næringslivet satser investorer på kjøpesenter kun der mange folk ferdes. Hvis ikke blir risikoen for høy. Bystyret vil ha byutvikling og bruker motsatt logikk. Politikerne plasserte tilbud de ønsker mange skal bruke, langt unna der mange folk ferdes. I troen på at mange skal begynne å ferdes der. De tar risikoen på vegne av oss velgere som betaler.

Buss til Silokaia redder omdømmet og reduserer risikoen.