De kunne ikke komme inn i byen på grunn av det store oppbudet av militærpoliti. Det hadde nettopp eksplodert en bombe i byen. Soldater med skuddsikre vester dannet ring rundt en prosesjon av mennesker som gikk og sang om juleevangeliet.

En ganske forunderlig verden: På den ene siden julens budskap om et lite barn uten makt. Jesus som kommer til vår verden med fredens evangelium. Og så på den andre siden den virkelighet vi lever i: Bomber som eksploderer og soldater med skuddsikre vester. En forunderlig verden – hvor fredens og kjærlighetens budskap må bevoktes med maskinpistoler.

Denne historien fra Betlehem er dessverre aktuell også i dag. Jesu hjemland, Palestina, har denne høsten vært rystet av de mest groteske og voldelige angrep fra islamister og antisemitter som har massakrert uskyldige jøder. Betlehems-markene og hele Palestina er nå i en unntaks-tilstand, folk er redde og kjemper for å overleve.

Også denne julen vil det helt sikkert være mennesker som skal feire jul i Betlehem og oppsøke mange av de bibelske stedene. Sannsynligvis vil de bli bevoktet av israelske soldater. Den politiske og sosiale virkelighet vi lever i er i sannhet nådeløs og ubarmhjertighet.

Det er mye i vår tid som ikke gir særlig håp og tro på fremtiden. Likevel vil vi i kirkene også denne julen fortelle en annen historie: Om en kjærlig Gud, om en nådig Gud og om en håpets Gud. Om en Gud som har velbehag med oss. Midt i den barske sosiale og politiske virkelighet høres nemlig ordene fra julenatt: «Fred på jord» og «Mennesker som har Guds velbehag».

For Jesus finnes det kun èn vei: det er kjærlighetens og medfølelsens vei. Makten, uretten og hatet – må vike for barmhjertigheten. Vi må ikke glemme hvorfor Jesus ble født. Paulus minner oss om det: «Til frihet har Kristus frigjort oss».

Det er nåde, det er kjærlighet og det er livsmot. Julens historie er ingen glansbildeaktig eventyrberetning. Men det er en historie som kan gi håp og livskraft til ditt og mitt liv. For Kristus har frigjort oss til frihet. Vi kan ikke la oss overmanne av all ondskapen og de mørke sidene ved livet og verden. Vi må ikke mistet motet.

Skuespiller Rolv Wesenlund sa en gang: «Den kristne tro er limet som får livet mitt til å henge sammen». Det er utrolig godt sagt. Vi trenger vel alle noe som kan få livet vårt til å henge sammen – særlig når ting rundt oss og i oss går i stykker eller kun er preget av mørke.

Det som har skjedd i Jesu hjemland denne høsten, gir grunn til både bekymring og frykt. Desto viktigere er det at både du og jeg kan fastholde troen på håpet og kjærligheten. Det som kan få livet vårt til å henge sammen i en urolig tid.