Min kollega Aysha jobber på sykehus som ledes av Leger uten grenser i verdens største flyktningleir. Jeg får frysninger, minnene kommer levende tilbake.

Jeg trente Aysha for fem år siden i tillegg til mitt eget arbeid på feltsykehuset i flyktningleiren. Som jordmor måtte jeg ta meg av flere fødsler der barnet hadde dødd i magen som følge av vold ved grensen.

Jeg vet at for mange står det om livet, men tilgang til helsehjelp er ingen selvfølge.

Flyktningleiren ved Cox's Bazar i Bangladesh huser over 900.000 rohingyaflyktninger fra Myanmar.

Vi lever akkurat nå i en veldig spesiell tid – pandemien er i ferskt minne og krigen i Europa vekker mange tanker.

Dette kan være skummelt for barna. Fellesskap og gleden jeg hatt fått av å hjelpe under oppdragene mine har gitt meg mange positive opplevelser midt i all elendigheten. Hvorfor ikke gi den samme muligheten til barn og ungdom i Norge? Det kan skape håp og gi glede, og de kan lære mye av prosessen.

Leger Uten Grenser har laget flott opplæringsmateriell om glemte sykdommer for norske skoler. Webinarene, filmene og spillene gir barn i alle aldersgrupper mulighet til å få kunnskap om vår helse, hvorfor noen land fortsatt har sykdommer som andre ikke har. Etter pandemien er barna ekstra mottakelige for kunnskap om smittsomme sykdommer ut fra sin egen erfaring om hjemmeskole, kohorter osv. Hvorfor ikke bruke læringsvinduet som er åpent nå? Barna har mulighet til å lære noe om Norges historie – Norge har vært rammet av de samme sykdommer som folk i flyktningleirer kjemper imot i dag.

En av skolene som bestemte å bruke denne muligheten, er Kristiansand Internasjonal Skole (KIS). Etter kunnskap om temaet delte 7. klasse seg i fire grupper: dokumentasjons-, markedsføring-, finansierings-, og arrangementsplanleggergruppe.

Målet var å organisere skoleløp for hele skolen og samle penger for årets TV-aksjon. Entusiasmen lyste ut av barnas ansikter og praten gikk heftig, de måtte kunne bestemme ting i lag og samtidig lære å bruke mange viktige arbeidslivsferdigheter uansett av sin unge alder. På selve skoleløpsdagen var de andre elevene klare til å løpe og foreldrene jublet i veikanten.

Hjemmebakte kaker var på salg og skolens egen mediagruppe intervjuet og filmet folk. Gleden var til å ta og føle på. Lærer Deborah Hoggan forteller at «International Baccalaureata-skolene har som mål å skape fremtidens borgere som bryr seg om samfunnet. For å oppnå omsorgsfulle borgere må vi gi barn muligheten til å lære og engasjere seg for å hjelpe andre. Vi kaller dette «service as action». 7. klasse har studert hvordan mennesker kan skape og forandre verden og ble inspirert da jeg fortalte om mitt arbeid i Cox’s Bazar.

Årets NRK-aksjon gir studentene en perfekt mulighet til å bidra med tid og krefter for å støtte Leger Uten Grenser. Elevene brukte kommunikasjons- og organisasjonsevnene sine til å oppmuntre hele skolen til å delta i et sponset løp. De klarte å samle inn over 12.000 kr og er meget stolte over prestasjonen. Denne typen aksjoner knytter disse barna fra hele verden til Kristiansand og Norges aksjon for å samle inn penger til en internasjonal sak.

Tankene mine går tilbake til overfylte flyktningleir i Cox’s Bazar hvor enkle, brannfarlige boligene er laget av bambus og presenninger. Hele 80 prosent av flyktningene er kvinner og barn som er helt avhengige av humanitær hjelp fra organisasjoner som Leger Uten Grenser, regjeringen og befolkningen i Bangladesh for å overleve. Det føles godt å sende en melding til Aysha at her jobbes det med å få samlet penger for humanitær hjelp akkurat til Cox’s Bazar.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.