Det foreligger godkjent fylkesdelplan for prosjektet fra Miljøverndepartementet i 2001. Det foreligger en KVU (konseptvalgutredning) for prosjektet i 2016. Prosjektet inngikk i NTP (Nasjonal transportplan) 2018-2029 med tanke på gjennomføring. Men i Stortingsmeldingen om NTP 2022-2033 er Grenlandsbanen tatt ut. Prosjektet blir med det «erstattet» av ny firefelts motorvei fra Porsgrunn til Sørlandet.

Store arealer er over lang tid båndlagt på grunn av jernbaneplanene, til stor frustrasjon for de berørte kommunene som ikke kan disponere sine arealer slik som ønsket.

Det er i dag slik at de to byregionene Grenland og Kristiansand med over 100.000 innbyggere hver, ikke har jernbaneforbindelse. Jernbanen i Norge ligger nede med brukket rygg, til tross for at regjeringen skryter av store satsinger på jernbanen, men dette gjelder kun Intercity og rundt de største byene. Dette har også sine frustrasjoner; jfr. ny Larvik stasjon som nå er kastet ut av prosjektporteføljen for Vestfoldbanen.

Sørlandsbanen har gammel og dårlig kurvatur med lav framføringshastighet, går i områder med lite folk og lav næringsaktivitet, og taper terreng for nye gigantiske motorveianlegg. I Drangsdalen ved Moi åler toget seg fram med 30 km/t av frykt for steinras, mens ny E39 har topp fokus. Man frykter nå at persontrafikken med banen på sikt vil opphøre og at banen blir nedgradert til godsbane.

Utviklingen går stikk i strid med FNs bærekraftsmål; det å redusere miljøskadelig bil- og flytrafikk og satse på bane som er natur, miljø- og klimavennlig, og som styrker næringsliv, bosetting og trivsel på en god måte.

Den eneste måten å snu denne negative utviklingen i denne delen av Norge, er snarest å ta opp igjen planleggingen av Grenlandsbanen, av samfunnsplanleggere kalt «genistreken». På sikt vil så en ny kystbane mellom Brokelandsheia og Kristiansand ytterligere redusere reisetiden mellom Kristiansand og Oslo. Å flytte vei- og flytrafikk, både av mennesker og gods, til en moderne, hurtig og komfortabel bane, er framtidsrettet og nødvendig samferdselspolitikk.

Den eneste måten å snu denne negative utviklingen i denne delen av Norge, er snarest å ta opp igjen planleggingen av Grenlandsbanen, av samfunnsplanleggere kalt «genistreken».

Båndlegging av arealer kan heller ikke fortsette i det uendelige dersom det ikke kommer noen bane. Men opphever vi båndleggingen, da er banen ute for godt, også for nye generasjoner med andre prioriteringer. Derfor kan vi ikke oppheve båndleggingen, og derfor må vi nå vedta bygging!

Naturvernforbundet i Grenland og Telemark og Agder ber våre politikere om å ta inn igjen sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen i ny NTP som nå er foreslått forsert med ett år. Dette for å hindre at den negative utviklingen med høy energibruk, stor arealbruk og tragiske trafikkulykker får fortsette uhindret, og for at kommuner og private på ny kan vite hvordan arealene kan disponeres.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.