Nå tenker dere kanskje jeg elsker prøver og at jeg er for selvpining med øving og stress. Det er feil, men jeg mener at prøver har flere positive sider enn negative.

For det første tvinger prøver deg til å følge med på skolen, hvis du ikke har prøve i det faget du har om på skolen, er det mange som ikke gidder å følge med i timene. For mange er det ofte et slit å øve til prøver, men hvis du har fått gjennomgang av alt pensum, og gitt god innsats i timene, burde det ikke være et slit å øve til prøvene.

Det skal mer være som en enkel repetisjon. All forsking viser at repetisjon er nødvendig for god læring. Repetisjon betyr jo å gjenta noe flere ganger. Dette burde heller gjøres underveis i emnet, ikke kjapt til slutt. Da husker vi også bedre hva vi har lært.

For det andre, prøver gjør det enklere for læreren å sette riktig karakter på eleven i emnet. Da får alle elevene samme grunnlag til vurderingen. I en prøve kommer resultatet tydelig fram. Dette gjør det enklere for læreren å gi en riktig vurdering. En prøve skal vise det du har lært, ikke hva du ikke har lært.

En prøve er også et mer objektivt grunnlag for karakteren. Skal du søke deg inn på videre utdanning, kommer du inn på grunnlag av prestasjon, og ikke på grunnlag av hvor godt læreren liker deg. Dette blir ofte kalt «trynefaktor».

Forskning.no skriver at «Flere studier gjort både i Norge og utlandet har likevel slått fast at læreres vurdering av elevers skolefaglige prestasjoner, reflekterer mer enn bare elevenes faglige kunnskaper.» De skriver også at lærerne som vurder nasjonale prøver, ikke vet elevens kjønn. Da får gutter klart bedre resultat.

På nasjonale prøver kan gutter i gjennomsnitt få like gode karakterer som jenter når de testes i blant annet lesing og matematikk, fag de scorer dårligere enn jentene i ellers på skolen. Dette er et godt bevis på at lærere i dag ikke bare vurderer hva du gjør, men også hvem som gjør.

For det tredje: hvis du er uenig i karakteren du får, er prøver en god dokumentasjon på det du har prestert og fortjent. Prøver gir et godt grunnlag for å klage på karakteren, i motsetning til å klage på karakteren som er satt på grunnlag av hva læreren har sett deg gjøre i timen.

Prøver gjør at karakterene blir mer rettferdige og øker sjansen for at ingen får noe ufortjent.

Derfor mener jeg at vi må begynne å sette prøver i et bedre lys. Altså ikke hate dem sånn som nå. Det er kanskje vanskelig å se, men prøver er vår kamp for rettferdighet for oss og vårt arbeid.