Aquarama, Kilden, Knuden kulturskole, Andreas Hus og Kunstsilo. Felles kjennetegn: Nydelig beliggenhet med elendig tilgjengelighet for viktige målgrupper.

Kristiansand vil gjerne sammenligne seg med større byer. Signalbygg signaliserer hva man synes er viktig. I større byer er det busstopp med hyppige avganger i umiddelbar nærhet til signalbyggene. Ikke i Kristiansand.

Aquarama er 300 meter unna nærmeste busstopp (Kvadraturen vgs). Kilden, Knuden og Kunstsilo er 850 meter fra nærmeste busstopp (Tollbodgata).

Andreas Hus, bussen går forbi, men brorparten av målgruppen bor et helt annet sted i landet. Politikerne trosset fagmiljøenes motargumenter og viste fingeren til jordvernet på Eg.

Beliggenheten til de fire førstnevnte favoriserer bileiere, og barn og ungdom med foreldre som kan kjøre dem til døra. Bystyrets flertall har bevisst vektet beliggenhet fremfor tilgjengelighet. Klimamål ble lagt pent til side da disse byggene ble vedtatt. Utilgjengeligheten sementerer forskjellssamfunnet.

Klimamål ble lagt pent til side da disse byggene ble vedtatt.

Aleneforsørgeren med turnusjobb vil ofte, hvis hen har bil, ikke kunne kjøre barnet til Aquarama eller Kulturskolen på Silokaia. Politikerne sier de vil gjøre noe med den økende barnefattigdommen i Kristiansand.

Beliggenheten til signalbyggene holder sårbare grupper utenfor. Det hjelper ikke med et fritidskort eller Fritidsfond, hvis barnet ikke kan komme seg trygt og enkelt til aktiviteten. Alle eldre som er uten bil, og litt dårlig til beins, kan ikke få TT-kort. Det blir for dyrt. Rektor Andersen ved Knuden kulturskole forteller at han er i kontakt med AKT om å få bussen nærmere Silokaia (FVN 31.08.22.) Det er til å gremmes over at en rektor må bruke tid på noe politikerne skulle løst med å ha størst fokus på tilgjengelighet istedenfor beliggenhet. «Den perfekte symbiose på Silokaia» (FVNs karakteristikk av Kilden, Knuden og Kunstsilo) er dessverre utilgjengelig for mange. Det styrker dessverre opplevelsen av at det er et tilbud for de få, i øvre sosiale lag i kommunen vår.

Et forslag til slutt:

Det etableres innfartsparkering på CB-tomta med ladepunkter, el-sparkesykler, utslippsfrie shuttlebusser med hyppige avganger til signalbyggene via kollektivaksen og rutebilstasjonen. Denne innfartsparkeringen vil kun være fem minutters kjøretid fra planlagt avkjøring på ny ringvei ved Dalane. Signalbyggene skal fylle sin funksjon der de står de neste 50 år, så vi må gjøre det beste ut av det. Jeg vet det er som å be i baren, men vi må tenke nytt.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.