Tusenvis av familier opplever i disse dager en stor milepæl: Skolestart. Foreldre og lærere legger ned en betydelig innsats for at skolestarten skal gå bra, for at seksåringene skal trives og lære på skolen.

Politikerne, derimot, har ikke gjort leksen sin. I fjor kom første delrapport av evalueringen av seksårsreformen, som viste at intensjonen om et lekbasert førskoleår ikke er oppfylt. Det er alvorlig.

OECD understreker at «barnestyrt frilek har avgjørende betydning i små barns utvikling». De viser til en studie fra New Zealand som sammenlikner barn som begynte formell lese- og skriveopplæring ved fem eller syv års alder. Da barna var blitt elleve år, var det ingen forskjell i leseferdigheter mellom de to gruppene, men barna som startet da de var fem, utviklet mindre positive holdninger til lesing og viste mindre leseforståelse, enn barna som startet da de var syv.

OECD konkluderer med at det ikke finnes noe faglig grunnlag for tidlig skolestart. «Tvert imot, en stor mengde funn peker på den avgjørende betydningen av barnestyrt frilek i små barns utvikling», heter det i OECDs rapport om skolestart.

Leken er små barns foretrukne læringsform og har stor betydning for hjernens utvikling. Fri lek er avgjørende for å utvikle indre motivasjon, oppleve mestring, lære seg å ta beslutninger, løse problemer, utøve selvkontroll og følge regler. Lek er helt sentralt for å lære og få seg venner og løse konflikter.

Derfor har vi fremmet forslag i Stortinget om å innføre førskole for seksåringene og 1. klasse først for syvåringene. Førskolen skal være basert på læring gjennom lek, og ha mye av den frie barnestyrte leken både inne og ute, som barna selv går inn og ut av på eget initiativ.

Forslaget ble nedstemt av nesten alle partier på Stortinget. Men vi gir ikke opp. Våre kommunepolitikere går nå til valg på å gjøre 1. klasse i den enkelte kommune mest mulig preget av lek inne og ute, med leksefri og skjermfri. Og vi har mange gode eksempler lokalt. Som for eksempel Mosby oppvekstsenter som har turt å tenke nytt.

Vi mener at vi har sviktet seksåringene. KrF vil rette dette opp. For det er grenser for hva lærere og foreldre kan få til når systemet ikke er tilpasset barna. Som OECD sier: «Vi må gjøre skolen klar for barna, ikke barna klare for skolen».