Der henviser man til rapport M-386 fra Miljødirektoratet, som har «regnet ut» at hvis det blir mindre bruk av personbil uten at kilometer med buss og andre kollektive transportmidler går opp, så blir det lavere klimagassutslipp. Tro det eller ei, men dette er den offisielle begrunnelsen bak nullvekstmålet.

Fra planlegging for Kristiansandsregionen vet vi at forutsetningen om ingen økning i busskjøring er å regne som fri fantasi. Det legges opp til å doble busskilometrene (i kombinasjon med høye bomsatser og andre restriksjoner) for at man skal nå nullvekst for personbiler. På grunn av all busskjøringen blir resultatet da at samlede utslipp går opp, ikke ned.

Et godt transportsystem får man når transportmidler får spille ut sine styrker. For reduksjon i utslipp er elektrifisering helt vesentlig, elbil og elbuss er mye bedre enn bensin og diesel. Med det kan vi nå utslippsmålene innen 2030. Så hjelper det enda mer om man tilpasser størrelse kjøretøy til antall passasjerer. Store busser med en håndfull passasjerer er dårlig både for klima og kø.

Trengsel er et annet problem enn klimakrisen, og løses ikke med de samme virkemidlene (mer sykkel og gange er riktignok bra uansett). I Kristiansandsregionen er de nåværende bomstasjonene bra sammenfallende med hvor det er riktig å ha insitamenter mot personbilbruk. Her fungerer et nullvekstmål ganske godt, selv om det alltid er bedre å sette målet på, og måle oppnåelsen på, det man faktisk vil ha: kontroll med køene.

Der det ikke er utfordringer med kø eller parkering, er elbil et godt og effektivt transportmiddel. Det er ikke positivt, verken for miljøet, innbyggerne eller næringslivet, å tvinge folk til en bruk av transportmidler som koster og miljøbelaster mer enn nødvendig. Det er plass nok til at folk kan velge sine transportmidler selv, uten at noen av dem gjøres mye dyrere. Et nullvekstmål her er meningsløst, og nye bomstasjoner trengs ikke.

Hva mener du? Du kan sende et debattinnlegg til debatt@fvn.no

Innlegget må være minst 1000 tegn, og kunne stå for seg selv.

Les mer her om hvordan du skriver et godt debattinnlegg.