Det er en nødvendig diskusjon, og den må stadig holdes ved like. Det som kommer frem i Fædrelandsvennens referat fra styremøtet, viser at dilemmaene stadig møter de som skal drifte Kilden, og slik kommer det til å bli i fremtiden også.

Selv om Kristiansand har utviklet seg til å bli en by med mange kulturelle uttrykk, må det være klart at vi er ikke selvforsynt med kunstneriske uttrykk på alle nivåer. Vi må hente impulser utenfra. Solister til KSO-konsertene hentes fra inn- og utland, og jeg har ennå ikke hørt noen klage på det.

Musikkdramatiske forestillinger, enten det er musikaler eller opera/operette forestillinger, er kompliserte og kostbare produksjoner som krever et stort antall forestillinger for å gå i økonomisk balanse. Kristiansand (Agder) vil i mange tilfeller ikke være folkerikt nok til å forsvare slike investeringer, derfor vil det alltid være behov for import fra andre steder.

Når det gjelder musikaler, så tror jeg ikke det har vært samarbeidsproduksjoner, men når det gjelder opera og operetter har Kristiansand en rik tradisjon.

Den Norske Opera (opprettet i 1958) var en institusjon som kunne forsyne distriktene med samarbeidsprosjekter. I mange år sørget den, gjennom samarbeid med Operaens Venner, for at Kristiansands innbyggere kunne gå i Teateret og glede seg over minst en opera og en ballett per sesong. I løpet av perioden 1976 til 1996 ble Kristiansand beriket med 29 forskjellige oppsettinger.

Ved byggingen av det nye operahuset i Bjørvika ble operaen omorganisert og fikk navnet Den Norske Opera og Ballett. Siden har vi ikke sett noe mer til den institusjonen i Kristiansand. Ikke noe annet sted i Norge heller så vidt jeg vet. Den kunne like gjerne blitt døpt Oslo Opera og Ballett, for slik fungerer den.

Slik jeg har forstått det, hadde den gamle operaen et lovpålagt ansvar til å gjøre opera tilgjengelig i andre deler av landet. Et slikt ansvar har tydeligvis ikke blitt den nåværende operaen til del. Kanskje kan det være politisk vilje til å endre på dette nå? Det er urimelig at en institusjon som Den Norske Opera og Ballett, som er en heleid statlig institusjon, ikke også har et ansvar for å bidra til utbredelsen av opera og operetter i andre deler av landet.

Dersom operaen i Oslo skal være en nasjonal opera, bør den pålegges å samarbeide med andre sentra i landet som ønsker å sette musikkdramatiske verk. Ved hjelp fra operaen i Oslo kan det igjen bli mulig å engasjere både lokale krefter og gjestekunstnere i et samarbeid som kan gjennomføres til glede for folk i alle aldre.

Hva mener du? Du kan sende et debattinnlegg til debatt@fvn.no

Innlegget må være minst 1000 tegn, og kunne stå for seg selv.

Les mer her om hvordan du skriver et godt debattinnlegg.