Fritak fra flere avgifter, lavere bompengetakster, og selvsagt; de med elbil kan kjøre i kollektivfeltet. Med mindre noe annet er skiltet da, selvsagt.

Nå kan en jo alltids diskutere hvorvidt elbilistene en gang har noe i kollektivfeltet å gjøre, da dette nok kan være til hinder for de som kollektivfeltet egentlig er ment for – nemlig kollektivtransporten, men en ting er sikkert; elbilister har både en og to ting å lære seg.

Jeg snakker selvsagt om lyssignalene en skal følge i trafikken. Det er nok mange av byens bussjåfører som kan kjenne seg igjen i følgende scenario; de står i kollektivfeltet. Foran dem står det en elbilist eller to. Med ett skifter lyssignalet for kollektivfelt til klarsignal. Og… Elbilistene kjører ikke. De blir stående, de.

Imens står bussjåførene bak med et strengt tidsskjema å overholde, og bussene fulle av passasjerer som gjerne også har tidsskjema de skal overholde. Det er nok en logikk bak hvorfor elbilister gjør denne enorme generaltabben; lyssignalet for øvrig trafikk er jo tross alt gjerne rødt.

Mattias Johannessen

Men nå kommer det elbilister må følge med på om de absolutt vil bruke kollektivfeltet; lyssignalene med runding, også gjerne kjent som hovedlyssignalet, overstyres om du kjører i et eget felt som har egen lysregulering. På samme måte som grønn pil til venstre overstyrer rød sirkel, overstyrer lyssignal for kollektivtransport og kollektivfeltet annen lyssignal.

Som sykkelbud i byen ser jeg slike situasjoner hver dag, særlig i rushtiden, hvor bussene hindres av elbilister som ikke klarer å forstå at de faktisk har klarsignal og kan kjøre på.

Resultatet da er gjerne at bussjåførene tuter for å få dem til å flytte på seg – med potensielt livsfarlige konsekvenser, da det ikke er overalt i denne byen en kan svinge akkurat dit en vil.

Kollektivfeltet i Wergelands Gate har lyssignal som gir klarsignal frem, til venstre og til høyre. Men i Tollbodgata ut i Vestre Strandgate gir signalet KUN klar signal til høyre med en hvit pil når signalet skifter – mange elbilister blir gjerne så forfjamset når de blir tutet på at de rett og slett bare kjører rett frem eller til venstre – rett ut i trafikk som på sin side har grønt hovedlyssignal.

Andre elbilister igjen, de som har innsett nettopp dette med at kollektivfeltet har eget lyssignal, trenger ikke en gang å bli tutet på – de bare peiser på straks de ser signalet skifte til klart, men de glemmer helt ut at signalet kun gjelder til høyre.

Så til byens elbilister; vennligst følg med når dere er i kollektivfeltene. Og følg lyssignalet for kollektivfeltet når dere står der. Hvit strek nederst parallelt med kjørefeltet betyr klart; hvit pil betyr klart i den retningen pilen peker. S på toppen betyr det samme som rødt lys, mens en tverrgående (liggende) strek i midten betyr det samme som gult for annen lysregulering.