Det har vært lite bevegelse for å få dette til. Sørlandsbanen er nå snart 100 år gammel. Traseene er de samme. Forbedringene er stort sett noen nye betongsviller, og nye togsett. Mange stasjoner mellom Kristiansand og Kongsberg er nedlagt, eller med mindre stopp uten bemanning.

Godstrafikken er utkonkurrert av trailertrafikken.

På stasjonene mellom Vennesla og Kongsberg er det lite på- og avstigning.

Sørlandsbanen var viktig da den ble bygd og de neste 50-60 årene. Men så kom stagnasjonen for fullt. Ved å koble Sørlandsbanen og Vestfoldbanen sammen vil det redusere reisetiden til Oslo betraktelig. Godstrafikken kan også få et oppsving. Dette vil nok koste noen milliarder, men det må da være fornuftig å bruke noen av verdiene i oljefondet til å få et moderne jernbanenett?

Politikerne på Agderbenken må komme på banen, bokstavelig talt! Det snakkes så mye om miljø for tiden. Å bygge ut et moderne jernbanenett i Norge må da være noe av det mest miljøvennlige vi kan få til. Som for eksempel Sveits, som også er et fjelland. Nordlandsbanen fra Bodø til Tromsø bør også forlenges. Det står nå 12-13 tusen milliarder på oljefondet. Skal vi spare oss til fant? Fremtidige generasjoner vil nok takke oss for at vi bygde ut et moderne vei- og jenbanenett i landet.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.