Å sette opp en bomstasjon inn til dette området er feil på så mange måter.

  1. Det går ikke kollektivtrafikk øst for IKEA. Det vil si at om innbyggere i Lillesand, Grimstad eller Arendal ønsker å ta buss til IKEA, må de ha bussbytte.

  2. Bedriftene på området er Postens pakkesorteringsanlegg, Sørlandsparken gjenvinningsstasjon, OBS Bygg og IKEA. Dette er virksomheter hvor ingen av dem egner seg noe særlig for å bruke kollektive løsninger. Man tar ikke lokalbussen dersom man skal kjøpe en sofa på IKEA eller levere søppel til gjenvinningsstasjonen.

  3. Det er spesielt å gjøre et vedtak i et bystyre at man skal sette opp bomstasjon inn til en annen kommunes næringsområde. Det kan sammenlignes med at dersom Grimstad eide veitraseene inn til Stoa i Arendal, så hadde de gjort et vedtak på å sette opp bomstasjoner inn til næringsområdet uten at Arendal skulle hatt noe å si. Det lyder veldig umusikalsk.

Basert på disse punktene, savner jeg en god forklaring og en god begrunnelse for denne bommen. Min oppfatning, i de foraene jeg har sittet i og dem jeg har pratet med, er at denne bommen skal bli satt opp for å gi IKEA en ulempe. Og at det er eneste grunnen til at den blir satt opp. Alle forretningene i Sørlandsparken får en ulempe, og da skal IKEA få samme ulempe. Det dreier seg altså ikke om å redusere trafikken for å få IKEAs kunder over på kollektiv. Det dreier seg om å redusere kundegrunnlaget. Og det er ikke god næringspolitikk.

Min oppfatning, i de foraene jeg har sittet i og dem jeg har pratet med, er at denne bommen skal bli satt opp for å gi IKEA en ulempe.

Hadde hovedmålet vært å få innbyggerne over fra bil til kollektiv i området øst for Sørlandsparken, hadde det selvfølgelig vært mer effektivt å sette en bomstasjon inn til Dyreparken med sine 1,1 millioner besøkende hvert år og med kollektivtrafikkmuligheter i begge retninger. Til sammenligning har IKEA 1 million besøkende hvert år. Men det er ikke et tema. Det har det aldri vært. Fordi formålet med bomstasjonen er at IKEA skal ha en ulempe.

Hva håper så Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune å oppnå? At det blir en reduksjon av biltrafikk inn til IKEA og gjenvinningsstasjonen på 10 prosent? 10 prosent som det ikke går an å få over på kollektiv, både fordi det er et skikkelig dårlig kollektivtilbud, men også fordi det man kjøper her eller leverer fra seg, ikke er typiske ting man kan ta med seg på buss. 10 prosent av et kundegrunnlag på 1 million.

Hva tror Kristiansand kommune blir resultatet av en reduksjon av besøkende til IKEA? For et par år siden måtte varehuset, som første IKEA-varehus i verden, redusere antall ansatte. I forhold til årlige besøkende, ligger de helt på grensen til å kunne drive her på Sørlandet. Resultatet kan bli at varehuset forsvinner ut av regionen. Hele Sørlandet kan miste sitt IKEA.

Det jeg savner er ordentlige begrunnelser. Gode argumenter. Jeg har ikke sett noen frem til nå. Bare at avtalen fra 2017 ligger bomfast i dag også. Uten diskusjon. Uten å adressere konsekvensene sett «fra den andre siden». Nå går Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune inn i forhandlinger med regjeringen om at akkurat denne bommen er viktig for å få folk over på sykkel og buss i regionen vår.

Jeg synes dette er veldig synd for hele regionen som setter pris på IKEA og en moderne miljøstasjon.

Hva mener du? Du kan sende et debattinnlegg til debatt@fvn.no

Innlegget må være minst 1000 tegn, og kunne stå for seg selv.

Les mer her om hvordan du skriver et godt debattinnlegg.