Slike boformer gir nye studenter varige vennskap. Å få være mindre ensom og alene i en ny by i helt en ny livssituasjon er også viktig. Blir Kristiansand landets mest populær studentby med færre boliger med bofellesskap? Kan en nedgang i antall utleieboliger gi økte leiepriser?

Ønsker vi nabolag som er positive til familier, men som ser på studenter med skepsis? Ønsker vi å regulere hvem som bor hvor? Er det forskjell på om et hus bebos av en storfamilie fra Ukraina eller Syria med barn og barnebarn, eller en stor familie fra Sørlandet med mange barn, eller om det bor studenter der?

Selvsagt skal det ikke være noen forskjell på dette, iallfall ikke ovenfor Plan- og bygningsloven. Som utgangspunkt skal lovene i Norge være like for alle.

Odd Nordmo på befaring med by- og stedsutviklingsutvalget. Foto: Jacob J. Buchard

Hvorfor har da Kristiansand kommune startet en ny praksis der de definerer boliger med et visst antall soverom som noe det må søkes om å bo i?

Altså ikke hvis man er en storfamilie, for eksempel et par med 6 barn, men kun hvis man er studenter? Er det noen hjemmel til å skille mellom studenter og familier? Skal Kristiansand ha mer rigide regler ved utleie av bofellesskap enn andre byer? Våre studenter klarer like godt som ellers i landet, å påse at de bor i hybler og i bofellesskap som har rømningsveier og god nok bokvalitet.

Administrasjonen foreslår i ny kommuneplan at det i bofellesskap må søkes til kommunen om utleie av mer enn 3 soverom.

Selv om dette ikke er vedtatt i ny kommuneplan agerer administrasjonen nå som om disse reglene er vedtatt.

I kommunens begrunnelse for at aktuelle endringer er søknadspliktige, viser de til kommuneplanens bestemmelse om oppdeling til hybler, ref. § 8 der det fremkommer at: «Det må foreligge særskilt tillatelse fra kommunen for å slå sammen boliger eller dele opp boenheter til hybler.»

Kommunen oppsummerer selv retningslinjene slik:

«I retningslinjen setter vi i utgangspunktet en begrensning på inntil 3 hybler/utleide soverom innenfor en boenhet. Dersom boligen skal ha mellom 4 og 5 hybler vil det kreve særskilt tillatelse etter § 8 i dagens kommuneplan.

Disse sakene behandles av byggesaksenheten. Søknad om særskilt tillatelse er ikke en søknad om et tiltak, jf. pbl. § 1-6, men vil være sammenlignbar med en dispensasjonssøknad. Søknaden må begrunnes.

Byggesaksenheten kan avslå en søknad dersom kommunen kommer til at den omsøkte bruken av bygningsmassen ikke synes hensiktsmessig ut fra en konkret helhetsvurdering hvor man bl.a. ser på planløsning og påvirkning på strøket. Boliger med mer enn 5 hybler vil være å karakterisere som hybelhus/ næringsmessig utleie. I disse tilfellene vil tiltaket være avhengig av søknad om bruksendring.»

Jeg deler ikke kommunens syn på utleieboliger kontra hybelhus. Disse er ikke hybelhus, men store, gode boliger som disponeres av flere personer i fellesskap, med bra planløsning, der arealene oppfyller kravene satt i teknisk forskrift. Kommunen vil at veldig mange bofellesskap i byen skal regnes som leiligheter med hybler. Dette blir ikke riktig og innebærer en detaljstyring som griper inn i den private eiendomsrett uten hjemmel i lov eller i noe annet rettsgrunnlag.

At kommunen kontrollerer og opphever bruk av soverom som ikke har de kvaliteter som kreves i teknisk forskrift og som ikke har lovlige rømningsveier, er selvsagt. Også at det er både fellesrom, kjøkken og bad.

Men at kommunen teller opp antall soverom som overstiger 3 og sier at slike er lovlige om det er familier som bor der, men ulovlige om det er studenter, er en forskjellsbehandling som er ugrei og veldig urettferdig mot seriøse studenter i kommunen vår.

Kommunen uttaler følgende:

«Byggesaksenheten kan avslå en søknad dersom kommunen kommer til at den omsøkte bruken av bygningsmassen ikke synes hensiktsmessig ut fra en konkret helhetsvurdering hvor man bl.a. ser på planløsning og påvirkning på strøket.»

Hvem skal sette seg til doms over slike vurderinger? Vil ikke avslag basert på dette utsagnet fra administrasjonen kunne gi svært mange rettstvister? Kan Sørlandets omdømme som en tolerant landsdel svekkes ytterligere?

Vil ordføreren stanse denne ikke vedtatte og uhjemlede praksis i kommunen?

Vil ordføreren stanse denne ikke vedtatte og uhjemlede praksis i kommunen?

Er det klokt at Kristiansand skal ha en mye strengere praktisering av hva som må søkes om når noen ønsker å leie ut bofellesskap til kommunens studenter?

Om ikke ordføreren er enig i å endre praksis, tror han leieprisene for studenter vil bli høyere når flere utleiere blir skremt til å slutte med utleie til studenter?

Lager Kristiansand kommune særregler nå som vil øke byråkratiet, vil Høyre arbeide aktivt både nå og i neste 4-års periode for å endre en slik uheldig praksis.