Men de det er aller mest synd på, er de som så hvordan det var vanskelig å få endene til å møtes med høye strømpriser i sommer, som av erfaring vet at prisene går opp om vinteren, og som i midten av september fikk en SMS med tilbud om å binde prisen for november og desember, til ublu 649,90 øre. De som den siste uka har kontaktet LOS og spurt om bruddgebyr og muligheter for å sikre seg mot personlig konkurs på grunn av høy fastpris og lav spotpris (og dermed strømstøtte).

Jeg var en av dem. Og da meldingen kom, slo overlevelsesinstinktet inn. Hvis dette er toneangivende for prisene i vinter, gjelder det å vær kjapp!

Og det måtte vi være. Slik Fædrelandsvennen har skrevet om tidligere, var svarfristen kort. Det var egentlig ikke tid til å undersøke andre muligheter eller ringe rundt til venner og kjente som har tatt mastergrad i strømregning på livets skole. Her gjaldt det å sikre at man ikke frøs eller sultet ihjel i løpet av vinteren.

Eller sikre «forutsigbarhet», som LOS kaller det. Noe jeg for all del er tilhenger av, slik jeg også er tilhenger av at bedrifter skal tjene penger.

Men det jeg ikke er tilhenger av, er hvorfor dere skal tjene penger på sånne som meg og de andre som har tatt kontakt med meg etter mitt åpenhjertige Facebook-innlegg sist uke.

Er det virkelig uføre og aleneforsørgere som skal betale for overskuddet til LOS? LOS, som eies av fellesskapet for å tjene fellesskapet?

Det koster å være åpen om livets utfordringer, men når jeg ser tilbakemeldingene jeg får fra andre som ikke kan stå frem, er det verdt det.

Som på alle andre samfunnsarenaer må vi ha tillit til at når det gjelder det mest grunnleggende, som helsetjenester, velferdsordninger, drikkevann, matvarer og strøm, så skal vi slippe å lese det som står med liten skrift og stammespråk for å klare oss.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.