Regjeringa med finansminister Trygve Slagsvold Vedum i spissen setter ned drivstoffavgiftene med 2,2 milliarder kroner. Du reagerer på at avgiftsreduksjonen viser lite igjen på pumpa for lastebileiere. Det forstår jeg.

På samme tid ber jeg deg om å forstå at i dagens politiske og økonomiske landskap er avgiftsreduksjonen resultatet av en hard kamp fra oss i Senterpartiet.

Vi som ønsker avgiftslettelser må stå sammen, ikke motarbeide hverandre.

Mer innblanding av biodrivstoff og økt CO2-avgift er tiltak det er brei enighet om for å redusere klimagassutslippene. Vi i Senterpartiet jobber for at vi skal ta de store klimagasskuttene, uten å straffe folk som kjører lastebil eller gravemaskin på jobb, eller bensin- eller dieselbil på fritida.

Derfor har vi kuttet drivstoffavgiftene med 2,2 milliarder. Uten våre kutt i veibruksavgiften ville vi fått en økning i pumpeprisen som følge av avgifter, på toppen av de store økningene som har kommet etter at markedsprisene for drivstoff har gått i taket.

Akkurat hvor mye de ville økt kan vi finne ut gjennom å sammenligne dagens situasjon med hva som ville vært resultatet med Høyres alternative statsbudsjett. Høyre ønsker å fjerne regjeringens 2,2 milliarder i avgiftsreduksjoner. Det ville gitt en avgiftsøkning på 42 øre per liter bensin og 80 øre per liter diesel.

I tillegg til å kutte i veibruksavgiften fjerner vi hele grunnavgiften på mineralolje. Dette gir aktører som entreprenører en avgiftsreduksjon på 50 øre per liter sammenlignet med i fjor. Sammenlignet med Høyres alternative statsbudsjett er avgiftsreduksjonen på 1,5 kroner.

Knapphet på råvarer og rekordlav arbeidsledighet skaper prisvekst. For å dempe prisveksten fører vi en stram økonomisk politikk. Da må vi prioritere hardt.

Med Senterpartiet i regjering er avgiftsreduksjoner på 2,2 milliarder kroner prioritert. Du og jeg skulle nok ønsket oss mer, men istedenfor å krangle med hverandre håper jeg vi kan jobbe sammen. For vi er enige om minst en ting: uten lastebilen stopper Norge.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.