Hvis forslaget gjennomføres, risikerer vi at karakterpresset øker og de svakere stilte elevene vil ende opp som taperne. Det er hverken elevene eller samfunnet tjent med.

Hele Norge trenger flere velkvalifiserte søkere til høyere utdanning.

Privatistordningen og Sonans i Kristiansand oppfyller et samfunnsbehov, og sørger for at norsk ungdom kommer raskt ut i høyere utdanning og at flere fullfører og mestrer vitnemålet. Det er en veletablert ordning som gir alle en ny sjanse til å jobbe for å nå sine mål – uansett om man har droppet ut eller vil forbedre karakterene.

Et mindre inkluderende opptakssystem kan få unge til å avstå fra å studere, og da særlig svakere stilte elever. Vi har ikke råd til å risikere at flere havner i utenforskap. Det er utenforskap som medfører de virkelig store kostnadene.

Opptaksutvalget foreslår å erstatte muligheten til å ta opp fag med en amerikanskinspirert opptaksprøve. Vi deler bekymringen til Freddy André Øvstegård i SV, som har påpekt at han frykter at dette vil kunne føre til økt karakterjag på videregående og være til fordel for elever med ressurssterke foreldre.

Når man kun får én sjanse til å lykkes på karakterkortet fra videregående, vil karakterpresset øke. Følgelig er det høyst sannsynlig at privat leksehjelp vil gå en solid fremtid i møte. De familiene som ikke har råd til dette, vil plutselig få et mye vanskeligere utgangspunkt. En standardisert, amerikanskinspirert opptaksprøve vil ikke være en reell ny sjanse, men risikerer snarere å bli et nåløye som kun noen få ressurssterke kommer gjennom.

Det norske opptakssystemet er unikt i verden i det å underbygge sosial mobilitet og inkludering. Muligheten for å ta opp fag er særlig nyttig for de som stiller svakere, og de som av ulike grunner ikke passer inn i «malen». Det er en ordning som kan tilpasses ulike livssituasjoner og behov, og der man kjenner fagene og læremålene fra før.

Slik blir terskelen for å ta opp fag lav, og slik bør det være. For det er dette som er en reell ny sjanse, som styrker den sosiale mobiliteten i samfunnet. Om du har tatt uheldige prioriteringer på videregående, var skolelei eller bare fant visse fag utfordrende, sørger privatistordningen for at du likevel får mulighet til å komme inn på de studiene du ønsker.

Alle kan ta opp fag, og alle kan få støtte til det. Visjonen om at alle fortjener en ny sjanse er den største styrken ved norsk utdanning, og den bør vi bevare.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.