Det er lærernes oppgave å lære barna å reflektere. Jo, ikke alle har samme forutsetninger for å reflektere, og det sies at refleksjonsdelen av hjernen ikke er helt utviklet før en er 25 år. Så er det også individuelle forskjeller og forskjeller mellom gutter og jenter.

Det er en myte at barn ikke kan reflektere. For barn kan reflektere, høre på ulike argumenter, tilegne seg kunnskap, og vurdere det ut fra sin sammenheng. Derfor må vi la lærerne ha ansvaret for å vurdere hvilke emner elevene kan lære om til hvilken tid. Jo, vi skal følge læreplanen, men klasser modnes til forskjellig tid, og det kan av og til være fornuftig å vente litt med å behandle et emne eller hvordan det skal presenteres i en klasse. Her er lærerne profesjonelle og kan selv finne ut av dette.

Derfor må foreldrene gi lærerne tillit. Lærerne trenger tillit for å gjøre en god jobb. Og lærerne fortjener tillit for den jobben de gjør. Det er slik at hvis en har tillit, gjør en også en bedre jobb enn hvis en ikke har tillit. Vi har i Norge et unikt og flott konsept som heter enhetsskolen. Vi må ikke skusle den bort ved at noen tar ut elevene fordi de er skeptiske til noe av lærestoffet. Da må heller foreldrene gå i dialog med skolen eller den enkelte lærer. Slik blir skolen bedre, og slik blir elevene mer reflekterte.

Så kan skolen sikkert bli enda bedre til å lære elevene og reflektere, men de lærer i mindre grad å reflektere hvis foreldrene tar dem ut av undervisningen. Tenk på barn og ungdom som en ressurs. Det fortjener de.