Opplæringsloven vi styrer skolen etter gir alle elever rett til tilpasset undervisning. I de fleste tilfeller gir dette tilbud og støtte for elever som henger etter i skolen og trenger ekstra faglig oppfølging. Det er bra, og det skal vi fortsatte med. Men retten til tilpasset undervisning gjelder også for elevene som trenger ekstra utfordringer. Derfor ønsker Høyre at flere elever skal kunne forsere fag på skolen.

I dag er det dessverre altfor få elever i kristiansandskolen som får tilbud om å ta fag på et høyere nivå enn alderstrinnet de går på. Det kan for eksempel være at en 7. klassing kan ta fag fra ungdomsskolen, eller at en elev på ungdomstrinnet kan ta videregående-fag. Høyre ønsker at alle ungdomsskoler i Kristiansand skal gi tilbud om forsert undervisning til de elevene som ønsker det og vil ha utbytte av det. Det kan bety mye for motivasjonen til elevene dette gjelder.

I gamle Kristiansand foreslo Høyre, og fikk vedtatt, at det ble satt av midler til forsert matematikkundervisning på ungdomstrinnet. Det vil si at elever på åttende og niende trinn kunne få undervisning i pensum på henholdsvis niende og tiende trinn. Når de da begynte i tiende trinn, så fulgte videregående skoler opp med tilbud om undervisning rettet mot første klasse videregående. Dette tilbudet ble mer eller mindre fjernet i nye Kristiansand kommune. Nå ønsker vi at dette gjeninnføres og utvides, og da gjerne også i flere fag enn matematikk.

Næringslivet og arbeidsmarkedet på Sørlandet konkurrerer med resten av landet om de skarpeste hodene med den beste realfagsutdanningen. I fremtiden vil ikke dette behovet bli mindre. Det er nok å nevne satsingene innen havvind og batteriteknologi som to eksempler på næringer som kommer til å etterspørre kompetanse. Vi mener den beste løsningen for at de største talentene og den beste kompetansen skal velge Kristiansand og Agder, først og fremst er å satse på våre egne barn og unge. Vi må gi våre ungdommer de best mulige forutsetninger for å lykkes. Det gjør vi ved en best mulig tilpasset undervisning for alle elever, også for de flinkeste.

Kristiansand må samarbeide med Agder fylkeskommune om få dette tilbudet opp å stå igjen, utvikle det og tilby det til våre flinkeste ungdommer. Elevene som går på skole i Kristiansand skal møte en skole som ser den enkelte elev, og som tilpasser undervisningen etter evne og nivå. Det gjelder både for de som har utfordringer og de flinkeste av oss.

Det er et lite steg på veien mot en skole hvor alle elever opplever mestring.